(Ja, lees dat nog maar een keer ?)

 

Was jij vroeger ook zo blij met je nieuwe brommer? Zo een die als een zonnetje reed en waarmee je je de koning te rijk voelde? Je was er zuinig op, wist precies hoe je hem moest onderhouden om er lang plezier van te hebben. Hij liet je nooit in de steek, je kon er van op aan dat ie het deed.

 

En toch… je wist dat die prachtige brommer tot meer in staat was. Hij had nog meer kracht in zich en kon je niet alleen sneller maar ook efficiënter naar je bestemming brengen. Daarvoor waren slechts een paar tweaks hier en wat juiste instellingen daar nodig. Dus ging je naar een kenner die dat voor je kon doen. Die je nog meer leerde over hoe die brommer functioneerde. Die je liet zien hoe je optimaal gebruik kon maken van de potentie van je brommer.

 

En laten jij en je team nou net zo’n brommer zijn!

 

Je functioneert prima, je voldoet aan de verwachtingen en je laat je mensen nooit in de steek. Het bedrijf groeit nog steeds, je behaalt je doelen keer op keer en je team is op elkaar ingespeeld. Je mensen staan niet te protesteren, het loopt allemaal wel, er zijn geen grote conflicten.

 

En toch… je wéét dat er meer inzit, dat jullie tot meer in staat zijn. Dat je medewerkers in staat zijn innovatief te denken, maar het komt er niet uit. Je weet dat jullie efficiënter kunnen werken, maar er gaat veel focus verloren. Je weet dat jullie beter kunnen scoren op klantenservice, maar het komt niet uit de verf. Want het lijkt dan wel allemaal vanzelf te gaan, maar jij weet ook heel goed dat er haperingen zijn. Dat Jan met tegenzin op het werk zit, dat Marion zich aan alles en iedereen ergert en Frank vooral kijkt wat de ander fout doet. Hierdoor zetten ze net niet dat extra stapje dat je bedrijf naar het volgende niveau kan brengen.

 

Wat kost het je dat je elke dag tijd moet besteden aan brandjes blussen, zaken recht praten en misverstanden oplossen? En wat kost het de rest van je team? Wat doet dit met de sfeer, de betrokkenheid en dus met de productiviteit?

 

Wat zou een betere sfeer en grotere betrokkenheid je opleveren? Misschien vind je dat lastig concreet en meetbaar te maken. Maar jij weet net zo goed als ik dat als een medewerker betrokken en bevlogen is, zich gezien voelt en het prettig heeft, dat ie dan sneller, gemakkelijker en beter werkt en dus productiever is. En dat is wel in cijfers uit te drukken.

 

Maar hoe krijg je dat nou voor elkaar?

 

Het lijkt allemaal niet zo ingewikkeld. Je gaat immers je hele leven al met verschillende mensen om. Je weet ondertussen heus wel wat normale omgangsvormen zijn en je denkt het daarmee wel te kunnen redden. En toch loop je tegen de volgende situaties aan:

 

  • Als je een medewerker vraagt vandaag iets te doen, pakt hij het pas overmorgen op. Waarom duurt dat zo lang?
  • Je team doet de taken steeds net weer anders dan jij hebt uitgelegd. Hoezo volgen ze niet simpelweg je instructies?
  • Als een klant belt met een niet urgente vraag, laat je medewerker toch direct alles uit zijn handen vallen….ook de zaken die vandaag echt af moesten. Waarom stelt hij niet de juiste prioriteiten?
  • Je begrijpt niet waarom je medewerker nooit zijn planning haalt. Hij hoeft toch alleen maar uit te voeren wat ingepland is?
  • Vergaderingen die geleid worden door die ene medewerker lopen altijd uit. Klokkijken is toch niet zo moeilijk?
  • Je vraagt een medewerker een klant te bellen om hem op de hoogte te houden van zijn bestelling, maar die medewerker weet nog niet precies hoe en wat, dus vindt dat hij nog niet kan bellen.

 

Dit is waardoor dingen blijven liggen, meer tijd kosten of helemaal uit beeld verdwijnen. Waar net dat extra stapje mist. En dat is vergelijkbaar met je brommer van vroeger. In je eentje lukt het je slechts een deel van de potentie te gebruiken. Om er echt uit te halen wat er in zit, heb je een kenner nodig.

 

Iemand die met een andere blik naar jou en je team kijkt. Niet gehinderd door de dagelijkse hectiek en beslommeringen of emotionele betrokkenheid. Een kenner die precies weet hoe het werkt, aan welke knoppen en hendeltjes hij moet draaien. Hendeltjes die jij zelf nog niet kent of kunt bedienen, maar die ander wel.

 

Dus stop met eigenwijs zijn, stop met denken dat je het helemaal onder controle hebt, dat er geen ruimte voor verbetering is en dat je alles wel zelf kunt. Doe eens gek en laat mij met je meekijken. Moet jij eens kijken wat je dat oplevert. Ik heb namelijk de sleutel tot dat onbegrijpelijke brein van je mensen.

 

Op 14 juli 2020 van 19.30 tot 22.00 uur geef ik weer de Online workshop Leiderschap op maat. Daarin leer ik je alles over hoe het werkt tussen mensen, hoe je zorgt dat er voldaan wordt aan je verwachtingen en hoe je daarmee wel dat volgende niveau bereikt. Klik hier voor meer informatie en om je in te schrijven:

 

[dt_default_button link=”url:http%3A%2F%2Fwww.qlaver4.nl%2Fworkshop-leiderschap-op-maat%2F|||” button_alignment=”btn_center”]Meer informatie over de Online workshop Leiderschap op maat[/dt_default_button]

 

Ik zie je graag op 14 juli!