John stapt in de auto en rijdt naar huis. Terwijl hij de radio aanzet, rijdt hij onverwachts een file in. Tot zijn eigen verbazing doet hem dat weinig. Hij zit rustig, kijkt uit over de weilanden naast de weg en geniet eigenlijk wel van het moment. Helemaal als zijn favoriete nummer op de radio komt en hij het volume op 10 zet… Er verschijnt een grijns op zijn gezicht als hij denkt ‘zie me hier relaxed zitten, dat is wel anders dan de afgelopen maanden’. 

Het liep niet lekker in het team

Toen zat hij ’s ochtends vroeg al gefrustreerd achter het stuur van zijn auto. ‘Rijd toch eens gewoon door!’ zei hij dan hardop als hij zich weer eens ergerde aan een langzame auto voor hem. 

Nog voor zijn werkdag begon, was John’s stressniveau vaak al hoog. Dat lag niet aan die andere automobilist. Dat lag aan John zelf. 

Op zijn werk ging het toen niet zoals hij wilde en daar baalde John van. In zijn team zat een topper,  Roel, waar hij heel blij mee was, maar die niet lekker in het team lag. Sterker nog, die geen goed kon doen in de ogen van sommige anderen. En daardoor werd het er niet gezelliger op. 

Als Roel het kantoor binnen liep, viel het gesprek stil. Als bepaalde collega’s een rondje koffie haalden, kreeg Roel steevast niks. Lunchen en buiten wandelen deed Roel vaak alleen.

Niet alleen heel vervelend voor Roel, ook de ‘neutralen’ in het team hadden er last van. En niet te vergeten, echt productief was het team in deze situatie natuurlijk ook niet. Want als je niet met elkaar communiceert, is goed samenwerken onmogelijk.

Duidelijk maken wat je verwacht

En toch moesten ze samenwerken. 

Dat maakte John iedereen dan ook heel duidelijk. 

Hij benadrukte ieders rol en de bijbehorende taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. En het belang hiervan voor het behalen van doelen die ze samen gesteld hadden. ‘We zijn allemaal volwassen, dus laten we ons dan ook zo gedragen’ had John er aan toegevoegd.

Maar als ook dat niet werkt

Hoewel iedereen braaf aangaf het te begrijpen en er naar te zullen handelen, verbeterde de situatie niet.

Reden voor stress bij John. Die nog groter werd, toen Roel aangaf zo niet verder te willen. En dat hij op zoek was naar een andere baan.

Dat mocht niet gebeuren, dus moest John nu echt in actie komen. Omdat hij zelf niet zag waar de oplossing zat, was dit het moment om hulp in te schakelen. 

Hulp van buitenaf

Hij vond iemand in zijn netwerk die in gesprek ging met de medewerkers. En die als buitenstaander wel boven tafel kreeg wat de oorzaak van alle problemen eigenlijk was. En die daarmee ook de oplossing aandroeg.

Sindsdien was alles anders. 

Er ontstond wederzijds respect. Er werd weer gelachen op kantoor, bij de koffierondjes werd niemand meer uitgezonderd en in het werk werd weer naar elkaar geluisterd en overlegd.
Natuurlijk werd Roel niet ineens dikke vrienden met bepaalde collega’s, maar dat hoefde ook niet. Het was weer werkbaar voor iedereen.

En daarom zit John vandaag zo relaxed in de file ?.

Wil jij ook relaxed thuiskomen van je werk? Maar heb je nog stress omdat het rommelt in je team?

Laat mij dan die buitenstaander zijn. 

Boek een vrijblijvend gesprek in mijn agenda via deze link