Over effectief leiderschap

 

Als je de CEO van het bedrijf bent, dan ben je de baas. Je vertegenwoordigt de organisatie naar buiten toe en hebt beslissingsbevoegdheid. Op basis van je kennis en ervaring ben je op die positie terecht gekomen, je hebt ‘m verdiend zogezegd. Je wordt in deze positie geacht de leider te zijn. En dat is ook terecht. Men kan immers niet om je heen. Besluiten waar jij niet achter staat, worden simpelweg niet genomen.

Wellicht zijn er mensen, en misschien ben je er daar zelf een van, die verwachten dat je dan in alles de leiding moet nemen. Wordt de baas zijn als synoniem gezien voor de leider zijn. Daar gaat het mis. Het is namelijk helemaal niet logisch om te denken dat een CEO ook in alles de leiding moet nemen.

 

Je bent CEO geworden omdat je hebt laten zien dat jij veel hebt bij te dragen aan de organisatie. Je komt goed tot je recht, doet de dingen die van nature bij je passen. Maar je leidinggevende positie vraagt meer dan dat. Naast je eigen bijdrage leveren is het ook de bedoeling dat je andere mensen ondersteunt en begeleidt bij het leveren van hun beste bijdrage. En dat vraagt leiderschap.

 

In plaats van altijd zelf de leiding te nemen, kenmerkt een echte leider zich namelijk door in bepaalde situaties juist een stapje opzij te doen en iemand anders de leiding te geven. Stel, je bent een rasechte ondernemer die inspringt op kansen en nieuwe ideeën meteen omzet in actie. Maar je bedrijf bevindt zich in een situatie die vraagt om het borgen van wat er al is of het grondig onderbouwen van beslissingen. Dan is het slim om een ander hierin het voortouw te laten nemen.

Te kunnen en willen zien: wacht even, deze situatie vraagt om een leider die goed is in deze taken, die op dit vlak zijn beste bijdrage levert. Beter dan jij dat kunt. Nogmaals, je bent pas ècht een goede leider als je dan een stap opzij doet en één van je medewerkers hierin de leiding geeft.

 

Als je bereid en in staat bent op deze manier leiding te geven is er nóg een groot voordeel. Er is namelijk maar één manier om je medewerkers maximale erkenning en waardering te geven. En dat is:  hen te vragen datgene te doen waarin ze van nature excelleren. Af en toe een stap opzij zetten als CEO maakt dat je op de meest krachtige en effectieve manier je medewerkers erkent en waardeert en daarmee motiveert. Zo maak je van jou en je team meer dan de som der delen. Lijkt mij een win-win-situatie waar elke CEO naar streeft.

 

Of komt er nu een stemmetje in je hoofd dat fluistert ‘Ja maar, ík weet toch als geen ander….’? Als dat het geval is, laat het me weten. Ik kijk graag met je mee naar jouw specifieke situatie.