‘Ik stop er mee! En ik zet daar geen stap meer over de drempel…!’.
Met deze woorden uit een jonge vrouw haar frustratie over haar werk. Enigszins verbaasd hoor ik haar verhaal aan, want volgens de laatste berichten ging het juist zo goed op haar werk. Ze haalde goede resultaten en behaalde de gestelde doelen sneller dan verwacht.

Ze vertelt dat ze ‘helemaal gek’ wordt van haar leidinggevende. Dè manier om haar werk goed te doen, is door het veel bellen van mensen en organisaties. Haar leidinggevende houdt in de gaten of iedereen zijn tijd zo nuttig mogelijk besteed en geen tijd verloren laat gaan. Wanneer de jonge vrouw dus even achter haar bureau zit en iets anders doet dan bellen, dan zegt de leidinggevende daar direct iets van. Hij wijst haar dan op het feit dat het de bedoeling is dat ze gaat bellen… alsof ze dat zelf al niet weet. Natuurlijk weet ze dat, maar af en toe even nadenken of gewoon even 5 minuten ontspannen moet kunnen vindt ze. Sterker nog, dat heeft ze gewoon nodig. Ze ergert zich dan ook mateloos aan het feit dat ze zo op de vingers gekeken wordt. Het maakt dat ze serieus overweegt het bijltje er bij neer te gooien. En dat terwijl ze het beste presteert van alle medewerkers!

Ik snap haar frustratie, maar geef haar het advies dit niet alleen naar mij, maar juist naar haar leidinggevende en de eigenaar van het bedrijf te uiten. Na een goed gesprek met deze beide heren is de lucht geklaard en gaat ze weer aan het werk. De sfeer is een stuk beter en haar collega’s zijn haar stuk voor stuk dankbaar dat ze het gedrag van de leidinggevende bespreekbaar heeft gemaakt. Ze was duidelijk niet de enige die gefrustreerd achter haar beeldscherm zat!

 

Wat kunnen we leren van dit voorval?

Er zijn twee dingen die mij opvallen in bovenstaand verhaal. Allereerst dat een probleem dat veel impact op een medewerker heeft (ze was bijna in staat haar baan op te zeggen!) soms zo simpel op te lossen is. De vrouw kon twee dingen doen: gefrustreerd mopperen dat haar leidinggevende een vervelende kerel is en weggaan òf hem vertellen wat zijn gedrag met haar deed en hem daarmee de kans geven zaken te veranderen. Gelukkig koos ze voor het laatste en was de zaak snel opgelost. Ik realiseer me overigens dat het niet altijd zo simpel is. Niet elke leidinggevende is bereid of in staat zijn eigen gedrag onder de loep te nemen en het te veranderen. Maar, wanneer de vrouw niets gezegd had, had ze de leidinggevende ook geen kans gegeven iets te doen met haar klacht. Dan had ze de bestaande situatie laten voortbestaan. Mopperen mag, maar geef dan ook degene waar je op moppert de kans het probleem op te lossen. En dat doe je alleen wanneer je uitlegt dat je last hebt van iets of iemand. Je kunt niet verwachten dat iemand iets verandert wanneer hij niet weet dat verandering gewenst is. De collega’s van de vrouw hadden blijkbaar ook last van het gedrag van de leidinggevende, maar zei hielden hun mond. Er zitten dan dus verschillende mensen zich te ergeren en de bron van deze ergernis, de leidinggevende, weet van niets! Hoe bizar is dat. Vertel wat je dwars zit en kijkt wat er gebeurt. Over hoe je dit soort zaken ter sprake brengt, ga ik op een ander moment een nieuwe blog schrijven.

Het tweede dat mij opvalt is het gebrek aan inzicht van de leidinggevende. Ondanks haar goede resultaten, zag hij niet in dat de medewerkster zelfstandig genoeg is haar eigen tijd in te delen. Juist die zelfstandigheid ondermijnde hij door haar steeds op de vingers te kijken. Hij zag niet dat hij meer uit haar haalt wanneer hij haar zelfstandig haar tijd laat invullen. En dat is vreselijk jammer! Nu heeft de leidinggevende het geluk dat de vrouw haar mond opendoet en vertelt wat haar dwarszit, anders had ze ontslag genomen en was hij haar kwijt geweest. En dat allemaal omdat hij niet genoeg inzicht had in haar kwaliteiten om het beste uit haar naar boven te halen. Deze gebeurtenis illustreert maar weer eens hoe belangrijk het voor ondernemers/leidinggevenden is te weten hoe je mensen in elkaar steken. Alleen dan kun je ieder individu zodanig aansturen dat je het beste in hem of haar naar boven haalt!

Ben jij een leidinggevende en wil je weten hoe je inzicht in je medewerkers (en jezelf) krijgt? Neem contact met me op, want met de Core Values Index geef ik je het inzicht dat je zoekt http://www.qlaver4.webwinkelvisietest.nl/contact/.

Maar ook als je een (gefrustreerde) medewerker bent, die niet goed weet hoe je irritatie of frustratie ter sprake brengt, kan ik je helpen. Neem contact met me op http://www.qlaver4.webwinkelvisietest.nl/contact/ en ik denk vrijblijvend met je mee!

Wil je mijn blogs niet langer bij toeval voorbij zien komen, maar deze in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan nu in op mijn mailinglijst door het e-book op mijn website aan te vragen: http://www.qlaver4.webwinkelvisietest.nl/blog/.