[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Hij zit tegenover me en herhaalt het nog eens: ‘Ik ga natuurlijk niet vertellen dat ik het nu niet kan betalen. Want dan denkt ie dat het de verkeerde kant op gaat met het bedrijf en dan is ie zo verdwenen naar een andere werkgever’. ‘Dus als ie weer komt zeuren, dan zeg ik meestal ‘Nu niet, doen we wel een keer!’’. Mijn klant kijkt me aan met een blik van ‘Dat snap je toch zeker wel? Dat is zo logisch als wat!’.

Ja, ik snap wat hij zegt en toch ben ik het niet met hem eens. Het gaat hier over een ondernemer die een grote vrachtwagen gebruikt in zijn bedrijf. De medewerker die op de vrachtwagen rijdt, vindt dat deze vervangen moet worden en eens in de zoveel tijd spreekt hij zijn baas hier op aan.

 

De ondernemer vindt het lastig. Hij weet dat de medewerker een punt heeft, maar is bang om dat hardop uit te spreken. Dan krijg je dus een situatie zoals hierboven omschreven. Een geïrriteerde werkgever die zijn medewerker min of meer afsnauwt als die voor de zoveelste keer met hetzelfde verhaal komt. En een medewerker die zich steeds afgewimpeld voelt en maar niet begrijpt dat zijn baas niet wil horen wat hij te zeggen heeft.

 

Je kunt je voorstellen dat het er niet gezelliger op wordt tussen beide heren. En dat vind ik altijd zo jammer! Ze willen beiden immers het beste voor het bedrijf en voor hun klanten. En toch lijken ze nu recht tegenover elkaar te staan in plaats van naast elkaar. En zo hoeft het niet te zijn. ECHT NIET!

 

Er is maar weinig nodig om dit soort situaties te verbeteren en nog beter, te voorkomen. Wat als de ondernemer de tijd neemt om serieus met de werknemer in gesprek te gaan? Dan gebeurt het volgende:
[dt_list style=”1″ bullet_position=”top” dividers=”false”][dt_list_item]De medewerker wordt gehoord en tegelijkertijd geprezen om zijn betrokkenheid (‘Fijn dat je meedenkt!’)[/dt_list_item][dt_list_item]De medewerker krijgt eindelijk een antwoord[/dt_list_item][dt_list_item]De werkgever kan duidelijk aangeven dat het voorstel van de werknemer op dit moment niet wordt uitgevoerd (en hij kan zelf kiezen in hoeverre hij de reden daarvoor deelt met de werknemer) en dat het onderwerp de eerste zoveel maanden niet op de agenda komt[/dt_list_item][dt_list_item]Hierdoor ontstaat rust. De werknemer weet dat de werkgever de situatie van de vrachtwagen op zijn netvlies heeft, waardoor het onderwerp niet steeds opnieuw aangekaart hoeft te worden. De werkgever is af van de ‘zeurende’ werknemer die elke keer hetzelfde onderwerp aansnijdt[/dt_list_item][dt_list_item]De werkgever blijft ‘in control’ (hij bepaalt en heeft niet langer het gevoel dat de werknemer hem een bepaalde richting in probeert te duwen) en dat is belangrijk voor de verhouding tussen werkgever en werknemer èn voor de eigenwaarde van de ondernemer[/dt_list_item][dt_list_item]Het gesprek bevestigt de wil bij beide mannen om het bedrijf goed te laten draaien. Hierdoor staan ze weer naast elkaar in plaats van tegenover elkaar[/dt_list_item][dt_list_item]En last but not least: ondanks (eigenlijk dankzij) dat de ondernemer openheid van zaken heeft gegeven, is de kans dat de medewerker naar een andere werkgever vertrekt juist kleiner geworden![/dt_list_item][/dt_list]

 

Nu vraag je je misschien af of het echt zo simpel is. JA HET IS ECHT ZO SIMPEL! Het gevoel en de beleving van mensen worden bepaald door de dagelijkse manier waarop we met elkaar omgaan, bejegend worden door de mensen om ons heen en de manier van communiceren. Dus als we ons niet goed voelen bij de samenwerking met een bepaalde persoon, dan is dat vooral te wijten aan (en dus ook op te lossen door) de dagelijkse interactie. Een woord, een gebaar, een blik en een reactie. En die kun je op elk moment veranderen. Was je gisteren nog kortaf, als je vandaag vriendelijker bent en opener, dan verandert dat direct het gevoel over jou bij de ander. En zo simpel is het.

 

We kunnen lange trajecten ingaan met teamsessies op de hei en natuurlijk is het zinvol met z’n allen te kijken naar gezamenlijke doelen, gedragscodes, bedrijfswaarden enzovoort. Maar uiteindelijk komt het neer op de concrete dingen die we dagelijks laten zien. Uiteindelijk volgen mensen het gedrag van de leider. Zeg jij tegen je kinderen dat ze hun mobiele telefoon minder zouden moeten gebruiken, maar blijf jij zelf om de 5 minuten je mobiel bekijken? Dan zullen ze jouw gedrag als maatstaf nemen. En zo werkt het met alles. Benadruk je als leidinggevende dat ‘we elkaar binnen het bedrijf moeten waarderen’, maar loop jij als baas ’s ochtends de schoonmaakster voorbij zonder te groeten? Dan zal er van al die mooie woorden nooit iets terecht komen!

 

Heeft dit verhaal je getriggerd en weet je dat het ook bij jou anders kan? Meld je dan nu aan voor een gratis sessie, waarin we inzoomen op jouw situatie en ik je direct twee zeer waardevolle tips geef. Klik op onderstaande knop.

 

[vc_btn title=”Ja, ik wil een gratis sessie” style=”flat” color=”warning” size=”lg” align=”center” link=”url:http%3A%2F%2Fwww.qlaver4.webwinkelvisietest.nl%2Fgratis-sessie%2F||”][/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]