Hoewel Mark (Rutte) er heel duidelijk over is (we werken nog zo veel mogelijk thuis), zijn de mensen uit je team al lang bezig met ‘straks’. Vond je vanochtend in je mailbox vast al twee mailtjes met de vraag ‘Mag ik al terugkomen?’ en drie met ‘Als we straks terugkomen, wil ik even met je praten over thuiswerken..’. Hiermee maken je mensen zichzelf tot prioriteit (en terecht vanuit hen gezien) en gaan volledig voorbij aan dat jij nog heel andere dingen aan je hoofd hebt. En dat de terugkeer voor jou nog geen prioriteit is. Maar ja, je moet er wel wat mee….

 

Want dit is een onderwerp waardoor je je mensen kunt verliezen òf juist extra aan je binden

 

Jouw beleving van de afgelopen tijd is anders dan die van je team. Normaal gesproken maak je dingen samen mee. Je zit bij elkaar in de ruimte, zit in dezelfde overleggen, praat er direct over bij de koffieautomaat. Dan weet en voel je wat er speelt bij je mensen. En zij weten wat er bij jou speelt. Nu is dat heel anders. Je hebt elkaar al maanden niet live gezien en voor elke vorm van overleg moet je eerst een online afspraak plannen.

 

Jij hebt uitdagingen die je nooit eerder had. Klanten bedienen kan niet zoals vanouds, klanten vinden gaat niet meer zoals voorheen. Je moet besluiten nemen die lastig en nieuw zijn. Kortom: je zet alle zeilen bij om creatief te zijn, oplossingen te bedenken en de boel draaiende te houden. En ondanks dat je mensen thuis zitten, is je team in ieder geval een van de constante factoren waar je op kunt bouwen. Toch?

 

Ze zijn er wel, die medewerkers, maar er gebeurt van alles met ze. Ze ontdekken dat elke dag in de file staan niet per se nodig is om werk gedaan te krijgen. Dat lunchen met je gezin heel fijn is. Dat ’s avonds iets afmaken omdat je ’s middags lekker bent gaan hardlopen vanwege het mooie weer ook een optie is. Maar ze ontdekken ook dat bellen met een klant niet vanzelf gaat met 2 peuters om je heen. Dat je concentreren op dat lastige rapport niet makkelijk is als je dochter hulp bij schoolwerk nodig heeft. En ze ontdekken dat het dagelijkse contact met collega’s minder vanzelfsprekend is. Dat het gevoel bij de ‘familie’ van het bedrijf minder wordt. Dat het moeilijker wordt vast te houden aan het gevoel samen naar een doel toe te werken. Kortom, de verbondenheid met collega’s wordt minder en daarmee de binding met het bedrijf.

 

Dit is een nieuwe uitdaging voor jou

 

Vooral omdat niet iedereen dezelfde beleving heeft. Waar voor de een de voordelen van thuiswerken het belangrijkst zijn, vindt de ander de nadelen doorslaggevend. Daardoor verwachten en hopen ze ook allemaal iets anders als het gaat over de terugkeer naar kantoor. Maar een ding hebben ze gemeen: dit is wat ze nu bezighoudt en waar ze nu duidelijkheid over willen…..terwijl jij nog niet zover bent.

 

En toch is het cruciaal dat je hier aandacht aan besteedt. Want wat gebeurt er als je dat niet doet? Dan denken je teamleden dat je hun inbreng niet serieus neemt, dat je hun input voor het ‘nieuwe werken’ niet waardeert, dat het je niet interesseert hoe zij zich voelen en wat hun wensen zijn. En als dat eenmaal de conclusie is, dan raak je ze kwijt. Dan blijkt die enige factor van je bedrijf die nog wel constant leek, heel snel te veranderen in de snelst afbrokkelende zekerheid met de grootste negatieve impact op je bedrijf.

 

Wil je dit voorkomen, maar weet je niet hoe? Meld je dan aan voor mijn

Gratis online Masterclass Soepel en Sterk weer Samen naar kantoor

Aanstaande woensdag 27 mei om 20.00 uur. Daarin geef ik je praktische tips die je direct kunt toepassen. Klik hier om je aan te melden.