Als de samenwerking met een collega, medewerker of leidinggevende niet gemakkelijk gaat, focussen we vaak op de rol van die ander in de interactie. En doen we uitspraken als: ‘Als hij nou maar eens … zou doen’ of ‘Als zij nou eens een keer niet zou … ‘. We willen graag dat die andere persoon dingen verandert. En dat is niet zo gek. De manier waarop wij zelf deelnemen aan die interactie voelt immers logisch en oprecht helpend richting het gezamenlijke doel.

 

Deze benadering helpt alleen niet om de situatie te verbeteren. De ander denkt namelijk hetzelfde en die wil graag dat jíj verandert. Beiden ben je dus geneigd naar een oplossing buiten jezelf te zoeken. En nogmaals, dat is niet gek, maar ook niet helpend. Sterker nog, hierdoor gaat de situatie van kwaad tot erger omdat je je steeds meer aan elkaar ergert en beiden steeds bevestigd wordt in je eigen denkwijze. Althans, zo lijkt het.

 

Wat wél helpt, is meer zelfkennis hebben.

 

En misschien wil je nu zuchtend wegklikken en denk je ‘Waarom naar mezelf kijken, laat die ander nou eens goed naar zichzelf kijken’. Lees nog een paar regels verder.

 

Ik hamer niet op zelfkennis om de ‘schuld’ bij jou te leggen. Zelfkennis is je belangrijkste tool om INVLOED te hebben op de situatie. Waarom dat zo is en hoe dat werkt, vertel ik in aflevering #4 van mijn Samenwerken Zonder Gedoe Podcast.

 

Klik HIER om de podcast te beluisteren.