“Change starts with you, but it doesn’t start until you do” (Tom Ziglar)

Je bent inmiddels op een leeftijd waarop je goed bent in je werk. Inhoudelijk weet je waar het over gaat en heb je de zaken onder controle. Aan de andere kant heb je inmiddels privé wat dingen meegemaakt waardoor je inziet dat niet alles draait om dat werk. Hierdoor is je interesse voor persoonlijk leiderschap gewekt en ben je er inmiddels wat over gaan lezen.

Dus nu het op je werk het ook niet helemaal vanzelf gaat (in je team loopt het niet lekker) en je al van alles geprobeerd hebt zonder dat het echt veranderd is, realiseer je je dat jij zelf misschien wel iets anders moet doen. Maar wat? Je kent je mensen, ze kennen elkaar, dus heb je op basis daarvan gedaan wat je kon in de verwachting dat het zou werken. Maar het werkt niet.

Je weet: wie en wat jij bent, heeft invloed op de resultaten in je leven. Je weet dus dat jij iets anders moet doen, maar wat? Je wou dat je het wist, want je wilt het echt goed doen voor je mensen en de organisatie.

Herken je dit?

In het weekoverleg zie je steeds opnieuw dezelfde afspraken en actiepunten voorbij komen en besluit je dan maar eens een keer streng te zijn. Je zegt dat je wilt dat het nu echt gebeurt, dat het echt niet nog langer op de agenda kan blijven staan en dat ze dit nu echt moeten oppakken. Tegelijkertijd zie je ze allemaal wegkijken en hoor je een stemmetje in je hoofd: ‘hier gaan ze dus ook niet op reageren… hoe moet ik het dan in vredesnaam wel doen?’

Je bent voor de zoveelste keer in gesprek met een medewerker die onder de maat presteert en realiseert je dat je dit al vaker gedaan hebt zonder resultaat. Tijdens het gesprek vraag je jezelf af waarom het nu wel zou werken, en wat je nog meer kunt proberen als dit wéér niet werkt. Je hebt het gevoel compleet met lege handen te staan.

Je gaat los van elkaar met twee medewerkers in gesprek die een onderling conflict hebben. Bij beiden luister je aandachtig en vraag je door. Tijdens zo’n gesprek denk je: ‘wat zij zegt klopt helemaal, maar wat hij gisteren beweerde klopt ook en snap ik ook heel goed’. Je bevestigt beiden in hun verhaal en geeft terug wat je van de ander gehoord hebt. Je doet dus wat je kunt en moet doen….maar ze praten nog steeds niet met elkaar en je denkt ‘Wat heb ik hier te leren?’

Onderweg naar huis laat je de dag nog eens passeren en denk je terug aan wat je je ’s morgens had voorgenomen: nu ga ik echt zorgen dat ze gewoon gaan doen wat ze moeten doen; vandaag maak ik voor eens en altijd een einde aan dat gedoe van ‘ja, maar zij en ja, maar hij’. En je merkt: shit, ik heb met ze allebei gepraat, heb er 1,5 uur van mijn tijd in gestoken, maar ik ben geen steek verder gekomen. Wat doe ik verkeerd?

Thuis heb je het erover en uit je je frustratie. Je partner ziet dat je er niet gelukkig van wordt en vraagt zich hardop af of je je energie daar wel in moet blijven stoppen. En jij denkt: ja maar wacht even, dit moet mij toch kunnen lukken? Je weet alleen niet hóe, al voel je best aan dat de sleutel bij jou ligt.

Je voelt aan alles dat er iets moet veranderen. Dat jij iets moet veranderen. En je weet ook dat als je dat niet doet, het volgende gebeurt:

 

Je gaat serieus twijfelen aan je capaciteiten als leider. Langzaamaan geloof je dat je niet de goeie man op de goeie plek bent. Straks ga je nog van jezelf geloven dat je eigenlijk helemaal niet die leiderschapskwaliteiten hebt die iedereen altijd in je zag en die je zelf ook eigenlijk wel geloofde. Dat geloof is terecht, maar als je nu niet ingrijpt, heb je straks het idee dat je het eigenlijk niet kunt. En dat is zonde, voor jou en voor de organisatie.

Je krijgt last van je geweten omdat je niet meer kunt waarmaken wat je belooft. Want je bent zo betrokken dat je het niet kunt handelen als je je belofte niet nakomt.

Je ziet het plezier wegglippen bij je mensen en dat gaat je aan het hart. Bovendien zie je dat ze daardoor gaan onderpresteren, vaker verzuimen en zelfs vertrekken (juist degenen waarvan je hoopte en geloofde dat ze nooit zouden gaan).

Klanten worden niet langer goed bediend. Tot nog toe kon je zelf de gaten nog vullen en redden jullie het met wat extra overwerk van die paar mensen die dan altijd wel inspringen. Maar aan die bereidheid zitten grenzen. Die zijn nu bereikt doordat de sfeer minder wordt en dan leveren je mensen ook niet meer wat ze moeten leveren.

 

“Het belangrijkste instrument om het gedrag

van anderen te beïnvloeden, is je eigen gedrag”

Word de effectiefste leider die jij kunt zijn

Je weet dat je het in je hebt om effectief leiding aan je team te geven. Toch merk je ook dat het op dit moment nog niet gaat zoals het zou kunnen. Je bent er klaar voor om de volgende stap te zetten en wilt weten hoe. Dan is dit traject voor jou!

 

Maak van gedoe in je team de succesfactor

Je hebt allemaal toppers in dienst. Mensen die goed zijn in hun vak en betrokken bij het team. Toch is er gedoe onderling. Waardoor het teamresultaat niet is wat het kan zijn. Jullie zijn toe aan inzichten en tools om dit voor eens en voor altijd te veranderen. Laat mij daar bij helpen!

 

Kennismaken

Besef je inmiddels dat de situatie in je team niet vanzelf anders wordt, maar dat je daar als leider zelf een bepalende rol in speelt? Wil je die verantwoordelijkheid ook echt pakken omdat je betrokken bent bij je team, maar weet je nog niet precies hoe je dat kunt doen? Laat mij je dan helpen. Boek nu een geheel vrijblijvend gesprek in mijn agenda om kennis te maken.