Ik ben in gesprek met Klaas. Klaas is een ondernemer die veel te bieden heeft aan zijn klanten. Maar zo heel veel klanten heeft hij helaas nog niet. Terwijl hij toch hard werkt om van zijn bedrijf een succes te maken.

 

‘Ik volg een extra opleiding om mijn klanten nog beter te kunnen helpen en mijn bedrijfsruimte wordt op dit moment opnieuw gedecoreerd en ingericht. Daardoor past de sfeer nog beter bij wat mijn klanten nodig hebben’.  ‘Super’ zeg ik, ‘maar wordt het geen tijd om je potentiële klanten te vertellen hoe goed je nu al bent in wat je doet en wat je voor ze kunt betekenen?’ vraag ik vervolgens.

 

‘Zeker ongevraagd mijn diensten aanbieden. Ik heb een hekel aan mensen die zo opdringerig zijn, dus dat ga ik zeker zelf niet doen. Zo wil ik niet zijn.’

 

‘Nee, dat begrijp ik ook. Wat ik bedoel is dat verdieping van je kennis je niet automatisch nieuwe klanten oplevert. En datzelfde geldt voor een metamorfose van je ruimte, hoe mooi die ook wordt. Wat ik bedoel is dat je acties moet ondernemen die gericht zijn op het verkrijgen van nieuwe klanten. Dat vraagt daadkracht en mensen een concreet aanbod doen’.

 

Maar dit roept weerstand op in Klaas. Voor hem staat daadkracht en zeker zijn van je zaak (en aanbod) gelijk aan arrogant en opdringerig zijn…. En dat is de reden dat hij bepaalde acties tot nu toe nog niet heeft gedaan. En dat is jammer, want daardoor blijft zijn onderneming hangen in de ‘hobby’- fase. En ook totaal onnodig, omdat daadkracht en zelfvertrouwen niet arrogant en opdringerig hoeven zijn.

 

Klaas licht toe: ‘Laatst nog, ik was bezig met een reparatie aan mijn auto. Komt de buurman naar buiten en vraagt wat ik doe. Toen hij hoorde dat mijn auto me voor de tweede keer deze maand in de steek had gelaten, probeerde hij me meteen een andere aan te smeren! Hoe arrogant om te denken dat ik meteen naar zijn garagebedrijf ren. Heel irritant vind ik dat’.

 

‘En vind je die buurman ook arrogant als je samen op een verjaardag bent?’ ‘Nee, eigenlijk helemaal niet’ geeft Klaas toe. ‘Hij weet wel wat hij wil en is doortastend, maar arrogant kan ik hem niet noemen eerlijk gezegd…’.  ‘Maar als het over zaken gaat, dan is zijn doortastendheid ineens arrogant en opdringerig?’ vraag ik. ‘Ja daar lijkt het wel op hè?’ geeft Klaas lachend toe.

 

Nu is Klaas zelf van nature niet de meest daadkrachtige persoon. Hij houdt er van dingen goed te overdenken en onderbouwen voordat hij er iets over roept. Hij vindt het dan ook lastig spontaan en in zijn ogen ‘ondoordacht’ iets te beweren. Hij vindt dit daarom ook geen fijne eigenschap in anderen en ziet het als iets negatiefs, ze roepen immers maar wat…

 

Klaas vergeet echter naar de positieve kant van spontaniteit te kijken. Dat je daardoor mensen kunt meenemen in de mogelijkheden die je ziet, zonder gehinderd te worden door details en het bewijzen dat alles wat je zegt juist en onderbouwd is. En laat dat nu net nodig zijn om potentiële klanten te laten zien wat je voor ze kunt betekenen. Hen te overtuigen dat werken met jou de oplossing is voor hun probleem.

 

‘Dus als ik weet dat ik iemand kan helpen, moet ik het gewoon hardop zeggen. Ook al vraagt iemand er niet expliciet om?’ vraagt Klaas. ‘Ja, waarom niet? Als jij aan alles voelt dat jij degene bent waar ze moeten zijn, dan is het toch niet arrogant of opdringerig wanneer je ze dat laat weten? Dat is dan toch oprecht en integer?’

 

Klaas kijkt me verbaasd aan. ‘Nou, zo had ik het nog nooit bekeken.’ Nee, maar het wordt hoog tijd dat hij dat wel gaat doen. Dat gaat hem namelijk helpen zijn klantenkring uit te breiden. Het zal even wennen zijn voor Klaas, maar er is geen twijfel over mogelijk dat hij dit kan. Hij weet immers altijd heel snel wanneer hij iemand echt kan helpen. Het enige dat hij hoeft te doen, is dat eerder hardop uitspreken.

 

Klinkt dit verhaal over Klaas je bekend in de oren? Heb jij ook een oordeel over gedrag van anderen, omdat dat gedrag anders is dan jij dingen doorgaans aanpakt? Probeer er dan eens met andere ogen naar te kijken. Wanneer is dat gedrag juist nodig en positief? En wat zou het jou opleveren als je zelf wat vaker op die manier zou handelen?

 

Vind je het lastig de positieve kant te zien? En wat het jou en je bedrijf zou kunnen opleveren? Laat het me weten, dan kijk ik met je mee. In een vrijblijvend gesprek krijg je van mij een aantal tips waarmee je in jouw situatie de nadruk kunt leggen op het positieve.

 

Hoe het verder ging met Klaas? Hij leerde stap voor stap vaker spontaan zijn hulp aan te bieden en het werkt! Hij ontdekte dat het voor veel potentiële klanten fijn is als hij doortastend is. Ze min of meer bij de hand neemt. Door hen het vertrouwen te geven dat de oplossing van hun probleem binnen handbereik is, gaan ze graag met hem in zee. De onderneming van Klaas groeit nu gestaag, evenals het vertrouwen van Klaas in deze nieuwe aanpak.