Lex keek me verontwaardigd aan.

‘Ze krijgen goed betaald, ik doe alles wat ik als goed werkgever hoor te doen. Ik luister naar ze en ik ben duidelijk is alles wat ik van ze verwacht en faciliteer ze in het ondersteunen van hun taken. 

Maar ik ben teleurgesteld in wat ik er voor terug krijg. Dan zeggen ze in de vergadering dat ze A gaan doen, maar ze zijn nog niet terug op hun werkplek en ik zie ze alweer B doen. Ik word er gek van!’

Hij slaakte een zucht.

Ik snap zijn frustratie wel. Als jij jouw deel van de afspraak nakomt, verwacht je dat de andere partij dat ook doet. Constateren dat dat niet het geval is, roept irritatie op. Maar harder gaan roepen dat ze het nu wel moeten gaan doen, helpt meestal niet veel.

Wat wel helpt, is beseffen dat dit sowieso gebeurt als je met mensen werkt. Tenzij je met robots gaat werken, zul je altijd moeten accepteren dat er medewerkers tussen zitten die anders zijn, anders denken en anders doen dan jij. Je kunt willen en verwachten dat iedereen hetzelfde reageert op jouw manier van werken en communiceren, maar dat gaat gewoon niet gebeuren.

En als je weet dat de kracht van je bedrijf juist zit in die verschillen, dan is het dus jouw taak ervoor te zorgen dat al die verschillende types zich gehoord en gewaardeerd voelen binnen jouw organisatie. 

En dat heeft niets te maken met dat jij voor hen buigt, maar alles met faciliteren om daarmee betere resultaten mogelijk te maken.

Want de huidige situatie kost je alleen maar. Niet alleen in geld omdat ze niet doen wat ze volgens jou zouden moeten doen, maar ook in tijd en energie die het jou en je mensen kost. En wat als dit leidt tot verzuim of vertrek?

Lex begreep door ons gesprek dat zijn taak niet alleen te maken heeft met een duidelijke visie hebben en deze uitwerken in een strategie en logische bedrijfsprocessen. Maar dat nog iets anders van hem vraagt als hij optimaal gebruik wil maken van de potentie van zijn verschillende medewerkers. 

Gelukkig kon ik hem ook duidelijk maken dat dit niet gaat over handjes vasthouden en het veel  minder ingewikkeld is dan hij dacht.

Als jij wilt weten waar het dan wel over gaat, bel of mail me dan of stuur me een bericht via LinkedIn