‘Ik hoop dat er dit keer wel iets mee gedaan wordt’

 

Terwijl hij dit uitspreekt, leunt hij achterover met zijn armen over elkaar.

Ik ben in gesprek met een medewerker van een van mijn klanten. Zoals ik altijd doe bij een teamtraject, ga ik eerst met iedereen individueel in gesprek. Dat gesprek biedt de medewerker onder andere de kans om zijn of haar visie te geven op de huidige situatie in het team. Sommigen zijn dan wat sceptisch. Het besluit om met mij te werken is genomen door hun leidinggevende en zodoende worden ze naar mij toe gestuurd. Logisch dat ze dan benieuwd zijn wat ze te wachten staat.

Zo ook deze meneer dus. Hij zag wel dat er dingen beter konden in de organisatie, maar had ook meegemaakt dat er eerder ‘dit soort’ trajecten opgestart waren. En de resultaten waren niet helemaal volgens verwachting, anders had ik daar niet aan tafel gezeten. Vandaar zijn opmerking ‘Ik hoop dat er dit keer wel iets mee gedaan wordt’.

Misschien klinkt dit heel logisch voor je. Want ja, als het al een paar keer niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd, waarom zou je er dan van uit gaan dat het nu wel lukt? Eerst zien, dan geloven nietwaar?

 

Voor mij klinkt zijn uitspraak ook logisch, maar dan vanuit een andere invalshoek.

 

Het feit dat diverse initiatieven niet tot voldoende verbetering hebben geleid, geeft informatie over het team. Verandering in samenwerking kan namelijk alleen maar van binnenuit komen. Vanuit de mensen zelf. Als de verwachting is dat iemand van buitenaf de verandering/verbetering komt brengen, dan gaat het niet werken. Blijkbaar verwachtte deze meneer dat wel, wat zijn opmerking  ‘Ik hoop dat er dit keer wel iets mee gedaan wordt’ heel logisch maakt. En voor mij is het dan ook heel logisch dat het in het verleden niet werkte.

 

Want bij zijn opmerking denk ik vooral: ‘En wat ga jij er zelf mee doen dan?’.

 

Als buitenstaander kan ik veel doen. Ik kan inzicht geven in wat er nou echt gebeurt in het team. Vertellen waarom het gebeurt en hoe het anders kan. En ik vind dat geweldig om te doen. Maar de werkelijke verandering/verbetering komt pas wanneer de mensen zelf allemaal (ja niemand uitgezonderd!) die informatie omzetten in ander gedrag. Dat kan niemand anders voor ze doen. En dat kan niemand in z’n eentje doen. Ook niet de leider van het team.

Daarom wijs ik mijn klanten en al hun medewerkers altijd heel duidelijk op hun eigen verantwoordelijkheid hierin. Ook als je niks doet of zegt, geef je een signaal naar de rest van het team. Wees je daar bewust van en pak die verantwoordelijkheid! Niet alleen omdat je dan meehelpt aan de oplossing, maar ook omdat je dan zelf invloed hebt op hoe de verandering er praktisch uit ziet. Dus hoe jouw eigen dagelijkse werkomgeving er vanaf nu uitziet. Pak dus de regie door je eigen bijdrage hier heel duidelijk in te leveren.

Als je dat doet, hoef je je nooit meer af te vragen ‘wat er mee gedaan wordt’ en stel je je veel minder afhankelijk op van je baas en je collega’s. Daarmee vergroot je dus je eigen invloed op je werkplezier. En wie wil dat nou niet?

Ben jij ook benieuwd hoe de samenwerking binnen jouw team anders kan? Bel of mail me, ik denk graag met je mee!