Zuchtend legt Frank de krant weg. Hij had net gisteren een besluit genomen, maar door de column die hij net las, begint hij te twijfelen. ‘Ligt de oplossing dan toch niet daarin? Is het dan toch allemaal onzin?’

Frank is leidinggevende bij een groot IT-bedrijf. Toen hem enkele jaren geleden gevraagd werd manager van zijn afdeling te worden, twijfelde hij geen moment. Met zijn 20 jaar ervaring in de branche wist hij inmiddels van de hoed en de rand. Toch gaat het aansturen van zijn team een stuk minder soepel dan hij zelf had verwacht. Inmiddels beseft Frank maar al te goed dat er meer nodig is dan wat hij tot nu toe geprobeerd heeft. Vandaar dat hij gisteren tegen zijn vrouw had gezegd: ‘het wordt tijd dat ik verder kijk dan inhoudelijke zaken en me meer verdiep in mijn mensen en hoe we beter kunnen samenwerken. Ik ga hulp van buitenaf inschakelen. Iemand die me inzicht geeft in waarom het soms fout loopt tussen mijn mensen en nog belangrijker, wat ik kan doen om dat de voorkomen.’

Maar na het lezen van de column, weet Frank het even niet meer. 

Daarin maakt de journaliste namelijk korte metten met trajecten waarin persoonlijkheidstesten gebruikt worden. De informatie uit die testen zou te vaag zijn, mensen te veel in hokjes plaatsen en de coaching en teamtrajecten slechts geldklopperij. 

Zo jammer dit…..

Ik ben zo’n coach en ja, ik gebruik een persoonlijkheidstest. En dit is waarom:

Wanneer een organisatie overstapt op nieuwe software, heeft dat heel wat voeten in aarde. Bedrijfsprocessen worden in kaart gebracht en informatiebehoeftes geïnventariseerd om gefundeerd voor een softwarepakket te kunnen kiezen. Vervolgens wordt de software zorgvuldig geïmplementeerd en, last but not least, worden de gebruikers klaargestoomd om er mee te werken. En vooral dat laatste is interessant. 

Les nemen in hoe je mensen werken is net zo logisch als les nemen in hoe software werkt

Het klinkt namelijk zo logisch als wat: mensen leren hoe ze optimaal gebruik van de software kunnen maken. Sterker nog, het klinkt niet alleen logisch, het ìs logisch. Daarom volgen alle medewerkers trainingen over de werking en toepassing van de software. Want nieuwe software leren kennen door trial and error, dat wil niemand. Hetzelfde geldt voor je mensen in de organisatie. De mens is immers je belangrijkste werkkapitaal, dus daar wil je helemáál alles uit halen. En daar hoort dan ook een training bij. 

Nu worden mensen helaas niet standaard met een gebruiksaanwijzing geleverd. Maar met de informatie uit een persoonlijkheidstest heb je in ieder geval een begin. Een begin om over in gesprek te gaan, op voort te borduren en verder te onderzoeken en verduidelijken. En niet om te gebruiken als label en het daar bij te laten.

Trial and error kost te veel en levert te weinig op

Waarom zou je iemand door trial and error zelf laten uitvinden wie zijn collega’s zijn en hoe hij het beste met hen samenwerkt, als dat niet alleen irritaties en frustraties oplevert, maar ook nog eens de resultaten negatief beïnvloedt? En dan is het ook nog maar de vraag of het beeld dat je mensen over elkaar vormen wel klopt, om nog maar te zwijgen van de grote aantallen die vergeten te kijken naar hun eigen rol in het geheel. Hulp hierbij is zo gek nog niet. En ja, die hulp kost geld, net als de software trainingen. Ook daar gaat een behoorlijk bedrag in om, maar daar hoor je niemand over. Nee, want het is nu eenmaal nodig en levert vooral wat op. En zo is het ook bij coaching en training die gaan over je menselijk werkkapitaal!

En Frank? Gelukkig sprak hij de volgende dag op een netwerkbijeenkomst een collega-leidinggevende. Iemand die al eerder had besloten hulp in te schakelen voor zijn team en die daar zeer tevreden over was. Dat bracht Frank terug naar zijn eerdere conclusie: het is tijd dat ik hulp inschakel en dit keer voegde hij de daad bij het woord.

Herken jij jezelf in Frank en wil je ook hulp? Bel me dan.