‘Ik ken mezelf al’
‘Interessant, ik ben heel benieuwd’
‘Ik wil niet in een hokje gestopt worden’
‘Leuk, ik heb al eens eerder zoiets gedaan en vond dat erg treffend’
‘Ik wil niet dat mijn profiel gedeeld wordt met mijn collega’s. Dat is veel te persoonlijk.’

 

 

Een greep uit de reacties die ik krijg als ik vertel dat ik in mijn werk gebruik maak van een tool die inzicht geeft in je denken en doen. Ik vind die verschillende reacties altijd heel interessant. Want een reactie komt voort uit een combinatie van hoe iemand denkt (en laat daarmee al een stukje van de persoonlijkheid zien ?) en zijn/haar eerdere ervaringen op dit gebied.

 

Vooral die ervaringen zijn vaak doorslaggevend in iemands mening. Velen hebben ooit al eens bij een vorige werkgever een tool ingevuld. ‘Ik ben heel blauw’ hoor ik ze dan roepen. ‘Dus ik ken mezelf al’ of ‘Iedereen werd in een hokje gestopt’. Heel jammer als dit is wat iemand er van heeft onthouden. Een gemiste kans wat mij betreft, waar de persoon zelfs overigens niet veel aan kan doen. Dat ligt voornamelijk bij degene die de tool destijds ingezet heeft.

 

Natuurlijk heeft zo’n tool een uitkomst die je zou kunnen interpreteren als een label dat je opgeplakt krijgt. Het gaat echter niet om een label (of dat nou een kleur of een woord is), niemand bestaat immers uit alleen wat kleuren of kenmerken. Het geeft slechts inzicht in waar je focus ligt en hoe sterk die focus is. Van daaruit kun je er mee aan de slag. Want wat je met die informatie doet, bepaalt het nut ervan. Zo’n tool is een middel, geen doel.

 

Om er echt iets aan te hebben, is het cruciaal te kijken hoe die focus te zien is in jouw dagelijks handelen. Hoe pak je dingen aan, hoe reageer je op situaties en mensen om je heen? En vooral: hoe effectief ben je daarmee in het bereiken van je doelen?

 

Als je moet concluderen dat je minder effectief bent dan je zou willen zijn, kun je kijken hoe het anders kan. Anders, maar zonder voorbij te gaan aan wat bij je past. Anders in relatie tot de mensen waar je mee samenwerkt, die ook hun eigen kenmerken hebben. Hoe meer kennis je hebt over je eigen manier van denken en doen en over die van de anderen in het team, hoe gemakkelijker het wordt een effectieve manier van samenwerken te vinden. Want we vinden onze eigen logica zo logisch dat we onbewust verwachten dat anderen net zo denken als wij. Helaas is dat meestal niet het geval ?.

 

Dàt is in mijn werk het nut van een tool. Het is een praatstuk waarmee het gesprek gestart wordt. Het is een manier om uit de emotie te gaan (‘hij walst altijd over iedereen heen’ of ‘zij doet altijd moeilijk en ziet altijd beren op de weg’) en objectief te kijken naar hoe dingen nu zijn en waar kansen ter verbetering liggen.

 

En nog even over de enkeling die het te persoonlijk vindt om zijn of haar profiel met anderen te delen… Je zou bijna denken dat een tool ‘geheimen’ blootlegt, maar in werkelijkheid laat iedereen zijn profiel al dagelijks zien in zijn gedrag. Wat niet wegneemt dat ik het altijd respecteer als iemand zijn profiel niet wil delen. Het is niet aan mij om die beslissing te nemen, laat ik daarover heel duidelijk zijn.

 

Mijn ervaring is dat klanten het gebruik van de tool heel verhelderend vinden en gedrag beter gaan begrijpen. Dat van henzelf, maar vooral ook dat van collega’s. En dat is de basis voor een echt effectieve samenwerking.

 

Meer weten? Ik vertel je graag vrijblijvend meer. Stuur me een bericht via LinkedIn of bel (06-11 09 29 00) of mail me.