Mogelijk vraag jij je dit ook af. Logisch, want ja heel eerlijk, inzicht is leuk, maar daarmee verandert er nog niet vanzelf iets.

 

Voor verandering is actie nodig. Het liefst actie gebaseerd op weten wat nodig is om je doel te bereiken. En daar komt dat inzicht dan weer van pas.

 

Ik spreek regelmatig mensen die willen dat dingen op het werk veranderen. Tegelijkertijd hoor ik ze  heel vaak zeggen: ‘Maar hij of liever nog ‘ze’ (meervoud) gaat echt niet veranderen. Ik zal er mee moeten leren omgaan’.

 

Ik begrijp heel goed waar zo’n opmerking vandaan komt. Je zit vaak al jaren in een bepaalde manier van werken met elkaar. Zo lang dat je niet (meer) gelooft dat dingen nog echt anders zullen worden. Je hebt net een keer te vaak gezien dat de belofte dat ‘we’ het anders gaan doen, niet werd waargemaakt. Nee, jou maken ze niet meer wijs dat het anders wordt.

 

En natuurlijk mag je dat geloven, daar zelfs van overtuigd zijn. Maar ik vind het jammer.

Jammer omdat je in feite hiermee de deur dichtgooit. De deur naar verandering.

En nu denk je misschien ‘Ik ben niet degene die de deur dichtgooit! Zij kiezen ervoor om niet te veranderen’. En met die uitspraak leg je jouw situatie volledig in handen van die ander. Terwijl je zelf wel degelijk kunt bepalen wat er gebeurt. Je eigen gedrag is namelijk het belangrijkste instrument om het gedrag van een ander te beïnvloeden.

 

En ik hoor je bijna denken ‘Ja, dat is gemakkelijk praten. Je weet niet hoe het hier bij ons werkt’. Nee dat klopt, en toch heb ik gelijk.

 

Op het moment dat jij ervoor kiest je neer te leggen bij de situatie, werk je dus mee aan het in stand houden ervan. En dat maakt voor mij niet uit. Maar wel voor jou, want je had al aangegeven dat je het anders wilt.

 

Wat je dan concreet kunt doen? Meer dan je denkt. Door (ja daar is ie weer) jezelf en de mensen om je heen te kennen, kun je per situatie niet alleen bedenken wat je wilt, maar ook hoe je dat het gemakkelijkst bereikt.

 

Zo stuurde ik eens een mail naar iemand met als doel een afspraak te plannen. Dat deed ik met een inhoud en toon die voor mij prettig voelde. Het leverde me echter niks op….geen reactie. Doordat ik besefte wat ik deed, wist wie de ander was en me bewust afvroeg ‘Wat is hier nodig om wèl die afspraak te krijgen?’, kon ik mijn mail zodanig op aanpassen, dat ik een half uur later een ja had en een concrete afspraak.

 

Dit is een heel klein voorbeeld, maar dit is exact hoe het werkt. Ook bij grote issues op jouw werk.

 

En dit is waar ik mijn klanten mee help.

 

Kennis over jezelf en je mensen is leuk, maar slechts een middel. Samen met de mensen maak ik heel concreet en duidelijk wat je kunt doen (op een manier die past bij jou) en welke reacties dat triggert bij anderen. En dan zit je weer zelf achter het stuur. Ben je niet langer de passagier die maar moet afwachten welke kant de bus op gaat.

 

Ik ben benieuwd of je dit herkent. Wil je het me hieronder laten weten?