Je bent een betrokken leider en neemt die rol serieus. Dagelijks ben je scherp op hoe het met je mensen gaat en hoe je hen kunt ondersteunen in de uitvoering van hun taken.

Als je merkt dat er behoefte is aan meer kennis of vaardigheden, investeer je in opleidingen en trainingen voor al je mensen. Je doet dus wat je kunt. En toch heb je het gevoel dat je nog niet 100% inzet van iedereen terugkrijgt. Nog steeds zijn er mensen die hun werk niet goed doen, niet op tijd doen of helemaal niet doen. En dat frustreert je.

Hoe kan het dat ze met alle begrip en ondersteuning die je biedt, niet in staat zijn gewoon hun werk te doen? Je merkt dat het je steeds meer moeite kost om begrip te tonen en dat je eigen motivatie daalt. Je wordt er moedeloos van. Je gaat bijna denken dat ze hun werk niet wíllen doen. Terwijl je juist het idee had dat ze net zo enthousiast en gemotiveerd waren als jij. Je moet toegeven dat je teleurgesteld bent in je mensen. 

En dat vind je niet oké. Je voelt je alleen en je voelt onmacht: “Hoe kan ik dit nog keren?”

Hoe oprecht en betrokken je ook bent, je ziet iets belangrijks over het hoofd

Je schept niet de juiste voorwaarden voor je mensen om aan de verwachtingen te kunnen voldoen.

Dat klinkt niet fijn. Voelt als onzin misschien. En toch is dat wat er echt aan de hand is. 

Er gebeuren namelijk twee dingen: je verwachtingen zijn gebaseerd op jouw denkkader en bovendien verwacht je van iedereen hetzelfde, terwijl ze allemaal verschillend zijn. Je mensen kunnen daar misschien wel aan voldoen, maar dat gaat niet vanzelf.

Daarvoor heb jij als leider nog een extra stap te zetten:

Je bewust worden van de verschillen tussen je mensen onderling en tussen jou en je mensen. En, nog belangrijker, dat meenemen in het omgaan met en aansturen van je team. 

Veel leiders slaan deze stap onbewust over. En dat is hét recept voor teleurstelling bij jou, maar ook bij je mensen.

Ben jij bijvoorbeeld iemand die van aanpakken houdt en bij een goed idee meteen aan de slag gaat, dan verwacht je dat ook van je mensen. Dat ze ‘gewoon’ de taken oppakken die gedaan moeten worden, ook als zich daarin onverwachte dingen voordoen. En natuurlijk mag je dat verwachten. Zeker als dit de manier is waarop jij je bedrijf wilt runnen, maar daarbij heb je met één belangrijk ding rekening te houden: niet iedereen wordt door hetzelfde getriggerd om in actie te komen. Waar de een genoeg heeft aan een half idee van wat de bedoeling is, zal de ander volledige tekst en uitleg willen. Waar de één gemakkelijk iets anders opzij legt, zal de ander er voor kiezen eerst een bestaande taak af te ronden. Dat is een feit, daar heb je mee te maken als leider. Als je dit gaat zien en er naar gaat handelen, wordt alles anders.

Kijk wat jij zelf anders kunt doen, juist als je er van overtuigd bent dat er iets bij je mensen moet veranderen.

Heb je geen idee waar te beginnen? 

Download dan mijn e-book Lead by example. Daarin geef ik je 5 tips om door je eigen gedrag je team te leiden naar betere samenwerking en optimaal bedrijfsresultaat

Ja, stuur mij het e-book