[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Peter kan er nog steeds niet bij… ‘Hoe kan het nou dat hij zegt van niets te weten? Ik weet zeker dat ik het twee weken geleden tegen hem gezegd heb. Dat moet wel, want zijn collega had het toch ook gehoord? Hij is gewoon te lui om zijn werk goed uit te voeren!’ Peter voelt de woede weer naar boven komen. Het had immers niet veel gescheeld of zijn klant was afgehaakt.

 

 

 

 

Wat is hier aan de hand?

 

Peter is eigenaar van een bedrijf in bouwmaterialen. Regelmatig bellen vaste klanten om een extra bestelling te doen. Deze worden dan via de mail doorgegeven aan het magazijn, zodat zij de goederen kunnen verzamelen en klaarzetten voor de klant. Twee weken geleden liep het anders. Peter kreeg een telefoontje en was daarna direct naar het magazijn gelopen om zijn medewerkers Joop en Martin in te lichten: ‘Aannemer Jansen wil over twee weken langskomen voor 10 zakken cement. Zorgen jullie dat die dan klaarliggen?’ had hij geroepen en was vervolgens doorgelopen naar zijn kantoor.

 

Vanochtend kwam meneer Jansen inderdaad langs, maar Joop moest hem teleurstellen….de bestelling was niet doorgegeven aan het magazijn, dus lagen de zakken niet klaar. Daar was de aannemer niet blij mee uiteraard. Hij had het cement vandaag nodig en was er zoals gebruikelijk van uit gegaan dat Peter zijn afspraken na zou komen. Gelukkig ving Martin de discussie op en kon de klant geruststellen. Hij had de spullen besteld en apart gelegd voor de aannemer. Eind goed, al goed dus. Of toch niet?

 

De klant heeft volgens afspraak op tijd zijn product, dat wel. Maar welke gevolgen heeft dit akkefietje nog meer? Het vertrouwen van de klant in het bedrijf van Peter heeft een deuk opgelopen. Peter denkt dat Joop te lui is om zijn werk naar behoren te doen en Joop vindt dat hij onterecht beschuldigd wordt van het niet goed uitvoeren van zijn taken.

 

Hoe kon dit gebeuren?

 

Eigenaar Peter is gewend direct te handelen wanneer er iets op zijn pad komt. Een klant belt en dus komt hij direct in actie en geeft de bestelling door aan zijn medewerkers. Omdat deze manier van dingen aanpakken voor Peter heel vanzelfsprekend is, gaat hij er onbewust van uit dat ook andere mensen op die manier omgaan met gebeurtenissen….

 

En dat is waar het fout gaat. Niet iedereen pakt dingen namelijk op dezelfde manier aan als Peter. Joop, een van de medewerkers in het magazijn, is iemand die graag duidelijk heeft waarom hij iets doet. Hij wil duidelijke informatie over het hoe en waarom. In principe komt Joop pas in actie als hij zwart op wit ziet wat er wanneer (en het liefst ook waarom) van hem verwacht wordt. In die specifieke voorbeeld was daar geen sprake van. Peter had de bestelling alleen mondeling overgebracht en deze was dus niet ergens vastgelegd. Voor Joop niet genoeg reden om in actie te komen!

 

Zijn collega Martin daarentegen had aan de mondelinge opdracht van zijn baas wèl genoeg om in actie te komen. Betekent dit nu dat Joop zijn werk niet goed doet, de kantjes er vanaf loopt of zelfs lui is? Nee! Dit betekent dat Joop zorgvuldig werkt en het risico wil vermijden dat er goederen ‘verdwijnen’ zonder dat dat vastgelegd is. Een waardevolle bijdrage dus van Joop! En als Peter de bestelling via de mail naar Joop had gecommuniceerd, dan had Joop zonder twijfel gezorgd dat de zakken cement klaar lagen voor de klant.

 

Wat maakt dit duidelijk?

 

Wat hier heel duidelijk wordt, is dat er een verschil is in hoe Peter en Joop van nature zaken aanpakken. En dat is niet erg, maar kan helaas wel resulteren in situaties als hierboven beschreven. Het is niet zo dat de ene manier van werken beter is dan de andere. Beide hebben voordelen. Het enige dat hier belangrijk is, is dat beide mannen zich bewust worden van hun eigen aanpak èn van die van de ander. Dan kun je namelijk rekening met elkaars manier van werken houden. Peter had dan vooraf geweten dat hij beter een mailtje naar Joop kon sturen en Joop had geweten dat een ‘half’ woord van Peter soms een concrete bestelling is! Jezelf en de ander kennen (en niet veroordelen maar respecteren!) maakt samenwerking dus gemakkelijker en effectiever.

 

Herkenbaar?

 

Herken je dit binnen je eigen organisatie en wil je weten waar de verschillen tussen jou en je medewerkers vandaan komen? En nog belangrijker: hoe je ondanks (en misschien welk dankzij) deze verschillen effectiever kunt samenwerken? Dan is de workshop ‘Knowing me, knowing you’ iets voor jou!

 

Klik voor meer informatie op onderstaande knop.

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_btn title=”Ja, ik wil meer informatie over de workshop” style=”flat” color=”warning” size=”lg” align=”center” link=”url:http%3A%2F%2Fwww.qlaver4.webwinkelvisietest.nl%2Fworkshop-knowing-me-knowing-you%2F||”][vc_row][vc_column][/vc_column][/vc_row]