Leider in the lead

Home A Leider in the lead

Ben je gefrustreerd over je medewerkers die niet doen wat je vraagt? Zelfs niet terwijl je ze ruim beloont met een goed salaris, een auto, laptop en telefoon?

Je herkent dit:

Je hebt flink geïnvesteerd in recruitment van deze medewerker en per jaar kost ie alles bij elkaar ook meer dan genoeg. Hoe kan het dat je je dagelijks ergert aan zo’n persoon en zelf een deel van zijn taken uitvoert?

Bij het sollicitatiegesprek dacht je echt ‘Dit gaat ‘m worden’. Je hebt er veel geld in gestopt, maar het levert te weinig op. Je duwt, je trekt, je schopt, je aait, je scheldt en je knuffelt maar het helpt allemaal niks. Targets worden niet gehaald, afspraken niet nagekomen en er is altijd wel een smoesje. Je weet niet wat je nog kunt doen zodat hij wel gaat doen wat ie moet doen.

Elke dag rijd je gefrustreerd naar huis omdat je to do list weer langer i.p.v. korter is geworden. Je hebt je weer bezig gehouden met taken waarvoor je anderen betaalt ze te doen. Hoe draai je dat om?

Je bent opgeklommen tot CEO of hebt je eigen bedrijf opgebouwd en dan ga je nog met tegenzin naar je werk. Waarom? Je merkt dat je een kort lontje krijgt en je neemt het ook mee naar huis en daar zitten ze er ook niet op te wachten. Hoe krijg je het plezier in je werk terug?

Maar wil je dit:

A

Je bent bereid goed te investeren in je mensen, maar dan moeten ze ook echt de beloofde waarde toevoegen. Je bent tenslotte geen liefdadigheidsinstelling maar wilt rendement op je investering.

A

Je wilt dat die topper uit het sollicitatiegesprek zijn belofte waarmaakt en niet de zoveelste middenmoter blijkt te zijn. Zodat je niet opnieuw tijd, geld en energie moet stoppen in het zoeken en inwerken van de volgende.

A

Je wilt je volledig kunnen richten op het laten groeien en bloeien van de zaak en daarbij kunnen vertrouwen op een goed lopende organisatie waarin ieder zijn verantwoordelijkheid pakt

A

Je wilt snappen wat je kunt doen om iedereen zijn werk te laten doen, zodat je niet meer hoeft te twijfelen aan de inzet en loyaliteit van je mensen of het gevoel te hebben er alleen voor te staan

Ik help je: in mijn 1-op-1 traject laat ik je zien wat jij anders kunt doen, zodat zij het anders gaan doen.

Zij laten steken vallen, waarom dan toch beginnen bij mij?

Ja ik weet, het zijn volwassen mensen en jullie hebben met je volle verstand een contract afgesloten. Jij houdt je aan jouw deel van de afspraak, waarom zij niet? Waar is hun professionaliteit?

En ik snap dat je dat denkt. Maar dit heeft je tot nu toe niet opgeleverd wat je wilt hebben. Ondanks dat je echt wel weet wat leiding geven inhoudt. Je zit immers niet voor niets op de plek waar je nu bent.

Je kunt twee dingen doen:

Je blijft hameren op jullie afspraken en herhaalt dat ze die nu toch echt moeten gaan nakomen. Maar heel eerlijk, dit is natuurlijk niet veel anders dan hopen dat ze bij de zoveelste tirade ineens het licht zien en het als een wonder nu wel ineens gaan doen. Maar daarmee ben je niet echt in the lead nietwaar?

Als dat niet werkt, kun je hooguit besluiten iemand te laten gaan om vervolgens via een dure recruiter een nieuwe persoon op die plek te zetten (als je die al kunt vinden in de huidige markt) waarmee de hele riedel opnieuw begint.

Of, je pakt de regie terug, zoals je gewend bent en omdat dat je heeft gebracht waar je nu bent. En dat doe je door niet langer alleen te kijken naar DAT ze niet doen wat ze moeten doen, maar vooral naar WAAROM ze dat niet doen. Want de oorzaak kennen, betekent weten waar de oplossing ligt.

En ja, daarvoor moet je ook naar je eigen leiderschap kijken.

Moet ik dan helemaal veranderen?

We gaan wel een beetje de diepte in, maar wees gerust, we lichten niet je hele doopzeel. Je gaat je eigen denk- en handelwijze, je overtuigingen en waarden begrijpen en hoe die jouw resultaten beïnvloeden.

En we kijken welk gedrag jij kunt laten zien met een positief effect op je mensen, zonder jezelf geweld aan te hoeven doen of de perfecte leider te hoeven worden.

Maar het gaat gelukkig niet alleen over jou.

Want er zijn ook andere knelpunten waar je mensen tegenaan lopen en ook die brengen we in kaart. Want worden ze optimaal gefaciliteerd in de uitvoering van hun taken? Is er duidelijkheid over afspraken en verantwoordelijkheden? Zijn de processen logisch? Is er voldoende (digitale) ondersteuning?  Inzicht hierin geeft jou nog meer handvatten om de situatie aan te pakken en het resultaat te veranderen.

Hoe ziet zo’n traject eruit?

In 6 sessies gaan we:

Met behulp van de online tool Core Values Index™ (CVI) de vinger op de zere plek leggen. Waar in jouw persoonlijkheid botst het met de dingen die jij wilt bereiken en wat kun je er aan doen?

Kjken hoe jouw leiderschap in elkaar steekt. Geef je zelf het goede voorbeeld? En nee, je hoeft geen superman te worden en nee, daarvoor hoef je jezelf geen geweld aan te doen. Maar met een aantal kleine tweaks geef je het voorbeeld waarvan je wilt dat je mensen het naleven en blijf je sterk in je schoenen staan zonder jezelf opnieuw te hoeven uitvinden.

In kaart brengen in hoeverre voldaan is aan de randvoorwaarden die je mensen nodig hebben om ook echt te kunnen doen wat ze moeten doen.

De sessies zijn bij voorkeur live offline, maar online is mogelijk.

Na afloop van dit traject:

Snap je eindelijk waarom je mensen niet doen wat ze moeten doen, waardoor je vol vertrouwen kunt gaan werken aan de oplossing.

Weet je welke kleine dingen je direct kunt veranderen waarmee je snel kunt scoren. Waardoor jij je beter gaat voelen en je mensen zich beter gaan voelen en jullie dichter bij elkaar komen

Weet je welk gedrag jij kunt laten zien om dit alles te realiseren, zonder jezelf geweld aan te hoeven doen of de perfecte leider te hoeven worden

Zie je op welke onderdelen van de organisatie je je mensen nog beter kunt faciliteren, waardoor ze gemakkelijker kunnen doen wat ze moeten doen.

Gratis Whitepaper

`Laat je medewerkers niet de rem maar het gaspedaal zijn`

Gaat het najagen van je zakelijke doelen minder snel dat je wilt?   De menselijke dynamiek in je organisatie speelt hierin een doorslaggevende rol. In deze whitepaper lees je waardoor je mensen de rem of juist het gaspedaal zijn en welke invloed jij hier als leider op hebt.

Je ontvangt ook mijn wekelijkse leiderschapstips en -inzichten. Je kunt je simpel weer afmelden (maar natuurlijk hoop ik dat je blijft ).

Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Policy.