Elk kwartaal kostte het me een dag: de BTW-aangifte. Alle facturen en bonnetjes verzamelen. Ze koppelen aan mijn bankmutaties. De gegevens overnemen in een Excel sheet en de totalen weer verwerken in de aangifte naar de Belastingdienst…

Het werkte, maar was het ook slim? Nee, want het kon veel beter, slimmer en efficiënter. Maar dan moest ik daar tijd en geld in stoppen en daar zat ik niet per se op te wachten. Dan moest ik me daar in verdiepen, terwijl er al genoeg andere (leukere) dingen op mijn bordje lagen. En het werkte zo toch ook? Dus bleef ik genoegen nemen met deze manier van werken.

Totdat ik me realiseerde dat ik de tijds- en geldinvestering waar ik tegenaan hikte op deze manier elk kwartaal in veelvoud spendeerde aan dit hele gedoe (want zo voelde het voor me). Die tijd en energie kon ik natuurlijk veel beter gebruiken voor het werven en bedienen van klanten. Toen besloot ik het (met hulp) anders in te richten en inmiddels kost de BTW-aangifte me hooguit een half uurtje per kwartaal.

Waarschijnlijk vind je het niet echt slim van me dat ik het zo lang op de oude manier deed. En dat is natuurlijk helemaal waar.

Toch zie ik dit ook bij anderen heel vaak gebeuren. En niet alleen bij een werkproces, maar ook bij het nemen van (lastige) besluiten en bij het werken met de mensen in een team.

Omdat we dingen lastig, moeilijk of vervelend vinden, zoeken we er een weg omheen (work around). Daarmee kiezen we voor een tijdelijke oplossing en niet voor een structurele aanpak van het probleem. En erger nog: voor je het weet beschouwen we dit ongemerkt als de definitieve oplossing. En dat is niet slim, zeker niet als je wilt groeien.

Vooral als het gaat om samenwerken, blijken we genoegen te nemen met work arounds.

 Want hoe vaak zeg jij ‘zo doen we het hier nu eenmaal’ of ‘zo is hij/zij nu eenmaal’? Ook al lijkt het te werken, moet je het dan ook zo laten? Is het niet slimmer om, net als ik deed, te kijken wat het eigenlijk kost als je op deze manier blijft werken?

 Zonder aan het menselijke aspect voorbij te gaan, kun je je afvragen welke gevolgen een uitspraak als ‘zo doen we het hier nu eenmaal’ heeft. Hoeveel irritatie levert dit op welk niveau op, hoeveel mensen zijn hierdoor misschien al weggegaan, hoeveel processen verlopen hierdoor niet optimaal en hoeveel kansen/omzet ben je hierdoor misgelopen?

 Kortom wat kan het jou en je mensen opleveren als je ook dit stuk van je organisatie onder de loep neemt? Niet alleen qua efficiëntie, productiviteit en omzet, maar zeker en vooral ook qua werkplezier, uitdaging, waardering en betrokkenheid van je medewerkers.

 Wil je weten hoe je dit stuk van je organisatie beter kunt inrichten en faciliteren? Kom dan naar mijn gratis online masterclass van volgende week woensdag 19 mei. Daarin vertel ik wat er nodig is om je mensen optimaal in te zetten en te laten samenwerken. Ook (en juist) als je weet ‘zo is hij of zij nu eenmaal’.

Meld je nu aan!