qlaver4-afbeelding-fiets-oliedruppelKen je dat? Je fietst, maar het gaat niet vanzelf. Je moet hard trappen om maar een beetje vooruit te komen. Alles functioneert aan je fiets, maar het gaat niet van harte. Ergens schuurt, wringt, piept en kraakt ie. Je weet dat het soepeler kan waardoor het gemakkelijker zal gaan en je ook nog sneller je bestemming bereikt en misschien zelfs verder dan die bestemming komt. Het enige dat je daarvoor hoeft te doen is vast te stellen waar het probleem zit en dat op te lossen. Je kunt hier zelf mee aan de slag gaan of er een fietsenmaker naar laten kijken.

Hetzelfde kan zich voordoen in je organisatie. Alle onderdelen zijn aanwezig en functioneren, maar het gaat moeizaam. Tijd om te bepalen waar het schuurt en wringt en daar iets aan te doen! Zit ‘t ‘m misschien in de bedrijfsvoering? Zijn de werkprocessen logisch ingericht en duidelijk voor iedereen? Worden zaken goed gecommuniceerd? Zitten medewerkers goed in hun vel? Voelt iedereen zich gewaardeerd? Is iedereen in staat zijn of haar taken goed te vervullen? …..en zo kan ik nog wel even doorgaan met vragen stellen. Duidelijk is dat het schuren en wringen op veel plekken in de organisatie kan ontstaan. Dit vergt een goede diagnose, zodat de vinger op de zere plek gelegd wordt en je de kern van het probleem kunt aanpakken.

Maar het vinden van die kern is nog niet zo eenvoudig. Wanneer iedereen netjes elke dag op z’n werkplek verschijnt en ‘aan het werk’ gaat, wil dat namelijk nog niet altijd zeggen dat er ook optimaal gewerkt wordt. Je kunt nu eenmaal niet in de gedachten en gevoelens van je medewerkers kijken. Niet iedereen spreekt zich direct uit als hij denkt dat het anders kan of moet. Dus wanneer de een zich begint te ergeren aan de ander, kan dat langzaam maar zeker uitgroeien tot niet alleen een bron van ergernis, maar ook tot een bron van stress……veel stress. En zo zit je voor je het weet met een niet optimaal functionerende organisatie, zonder dat je het in de gaten hebt! Of wat te denken van medewerkers die hun eigen werk niet meer leuk vinden, er op uitgekeken zijn of meer willen. Wanneer dat niet tijdig ontdekt en onderkend wordt, zal ook dit een bron van stress worden.

 

Waar komt iemand het best tot zijn recht?

Wat een grote rol speelt bij het voorkomen van dit soort situaties is blijven kijken of de juiste persoon op de juiste plek zit. Niet alleen wat betreft de inhoud van het werk, maar zeker ook als het gaat om de rol binnen het team. En wie 2 jaar geleden op de juiste plek zat, kan daar vandaag weer heel anders over denken!

Hoe weet je op welke plek iemand het best tot zijn recht komt? Door te achterhalen hoe iemand van nature in elkaar zit, los van aangeleerde kennis, vaardigheden en gedrag. Weten hoe hij/zij van nature geneigd is dingen aan te pakken en te zien. En ook hoe sterk die neiging is en daarmee hoe moeilijk of gemakkelijk het voor hem/haar is een andere aanpak te kiezen wanneer de situatie daar om vraagt. Die informatie is onmisbaar bij het bepalen op welke plek of in welke rol hij/zij het gemakkelijkst het meest kan bijdragen.

Wil jij ook weten hoe jij of je medewerkers in elkaar zitten, maar weet je niet hoe je dat voor elkaar krijgt? Daar kan ik je bij helpen. Ik maak gebruik van een revolutionaire test die een beschrijving van het aangeboren, onveranderlijke karakter van een individu biedt: de Core Values Index™! Ben je nieuwsgierig naar wat deze test anders maakt dan andere? Neem dan nu contact met met op.