Juli 2020:

Femke zit te scrollen op een nieuwssite. Haar oog valt op een bericht over een kosteloos ontwikkeladvies. Om zicht te krijgen op de mogelijkheden die er zijn op de huidige arbeidsmarkt. Kosteloos voor alle werkenden en werkzoekenden in Nederland….

Het zet Femke aan het denken over haar eigen baan en toekomst. Het werk dat ze nu doet, vond ze altijd leuk en doet ze ook al jaren. Ze is er goed in en is voor haar werkgever een betrouwbare en waardevolle kracht.

 

Maar als ze eerlijk is, vraagt ze zich steeds vaker af hoe lang ze dit nog wil blijven doen. Femke ziet namelijk veel kansen om het werk te verbeteren en efficiënter te doen. Maar haar werkgever zit niet te wachten op veranderingen. Hij luistert amper naar wat ze te melden heeft of komt meteen met allerlei bezwaren waarom haar suggestie echt niet uitvoerbaar zou zijn. Waar Femke in het begin nog enthousiast met nieuwe ideeën en suggesties naar haar baas stapte, heeft ze inmiddels geleerd dat niet meer te doen. Haar enthousiasme en gedrevenheid zijn langzaam minder geworden en inmiddels draait ze haar werkweek op de automatische piloot.

Dit is zo geleidelijk gegaan, dat Femke het zelf bijna niet in de gaten had. Tot ze het bericht over het gratis ontwikkeladvies zag. Dat zet haar serieus aan het denken.

 

Wat als ik me daar eens voor inschrijf? Als er eens iemand met me meedenkt die de arbeidsmarkt beter in beeld heeft dan ik? Femke mijmert verder….

 

Wat nou als Femke jouw medewerker is?

 

Die kans is reëel, want 1 maand nadat Femke het nieuwsbericht las, hebben maar liefst 22.000 mensen zich aangemeld voor het gratis ontwikkeladvies. En daar houdt het niet op, want nog veel meer mensen wilden zich aanmelden, maar waren te laat. Voor dit jaar althans. In 2021 komt er hoogstwaarschijnlijk op de één of andere manier een vervolg op dit aanbod. Dit zet werkend Nederland duidelijk aan het denken. Werknemers bezinnen zich net als Femke nu meer dan ooit op hun positie op de huidige arbeidsmarkt. Die is opgeschud en anders dan voorheen.

 

Sta jij wel eens stil bij hoe jouw medewerkers denken over hun baan? Of vertrouw je op je vaste krachten en ga je er vanuit dat er niets aan de hand is omdat je geen klachten hoort? Maar gaat ‘Geen bericht, goed bericht’ hier wel op? Of betekent geen bericht juist dat de betrokkenheid er niet (meer) is bij je medewerkers? Draaien ze week in week uit hun vaste programma af, zonder verder te kijken dan dat. Zonder de gedrevenheid die ze misschien ooit hadden en die nodig is om kansen voor verbetering en optimalisering te willen en kunnen zien.

 

Wat nou als Femke echt jouw medewerker is?

 

Kun jij het je permitteren dat al jouw Femkes vertrekken? Hoe kom je dan aan nieuw gekwalificeerd personeel? Als je die situatie wilt voorkomen, besef dan dat het nu belangrijker is dan ooit je rol als werkgever goed in te vullen en betrokkenheid te creëren of te behouden. Dat doe je door oog te hebben voor wie je mensen zijn, open te staan voor wat zij je aanreiken, ook (of juist) als ze met suggesties komen die ver af staan van wat jij ziet of wilt. Gebruik die andere blik om samen het bedrijf naar een hoger plan te tillen. Dat is niet alleen goed voor je bedrijfsvoering, maar nog beter voor je mensen. Die kunnen dan bijdragen zoals alleen zij dat kunnen. Iedereen brengt zijn unieke kennis, ervaring en eigenheid in. En dàt is wat betrokkenheid oplevert!

 

Laat de verschillen binnen je team vóór in plaats van tegen je werken en houd daarmee je waardevolle mensen binnen!

 

Ik heb hierover een 3-delige artikelreeks geschreven. Wil je die lezen? Vul dan hieronder je naam en emailadres in.