Mark zit wat beduusd achter zijn bureau. ‘Hoe ben ik hier nu weer in terecht gekomen?’ vraagt hij zich af.

 

Een maand geleden leek het allemaal nog zo overzichtelijk. Alles liep op rolletjes in zijn organisatie op wat onderling gemopper in zijn team na. Om ook dat stukje op te lossen, had Mark actie ondernomen. Ze gingen aan de slag met de onderlinge samenwerking en communicatie. Want zodra ook dat onder controle was, konden ze dóór.

 

Toch liep het anders.

 

Het gemopper tussen zijn medewerkers werd inderdaad minder. Mensen begrepen elkaar beter en leerden elkaar feedback geven zonder meteen in gedoe te verzanden. So far so good. Maar wat ook gebeurde (en dat had Mark niet zien aankomen), was dat dit door dit traject duidelijk werd dat de organisatie toch een stuk minder op rolletjes liep dan hij dacht.

 

Het gedoe in het team kwam deels doordat mensen elkaar niet goed begrepen, verwachtingen niet uitspraken en aannames deden over hun collega’s. Dat werd opgelost in het teamtraject.

 

Maar een deel van het gedoe bleek heel andere oorzaken te hebben.

 

Zo waren verantwoordelijkheden en bevoegdheden niet voor iedereen even duidelijk afgebakend, kon één collega niet de benodigde informatie aanleveren omdat de data niet in de juiste vorm uit het systeem kwamen en bleek de werkvolgorde niet overal even logisch en handig te zijn.

 

En zo kwam het dat Mark nu beduusd achter zijn bureau zit. Enerzijds omdat hem pijnlijk duidelijk was geworden dat hij meer kan doen om zijn mensen optimaal te ondersteunen en anderzijds omdat hij niet weet waar te beginnen. Opeens lijkt alles prioriteit te hebben. Maar alles tegelijk kan niet, dus wat doe je eerst? Eerst maar eens afstemmen met zijn MT en de belangrijkste mensen van de verschillende afdelingen.

 

Maar wanneer? Mark pakt zijn agenda en krabt zich achter zijn oren. Zijn agenda vertoont nou niet bepaald veel lege plekken… geen idee waar hij de tijd vandaan moet halen om met iedereen te overleggen.

 

Herken je dat?

 

Gelukkig kan het ook anders. Er is een snelle en grondige manier om inzicht te krijgen in kansen en risico’s binnen je organisatie, namelijk de BusinessITScan®. Vul deze in samen met de sleutelfiguren binnen je organisatie en krijg direct een concreet overzicht van de stand van zaken m.b.t. mensen, processen en systemen. Daarmee bepaal je gemakkelijk richting en prioriteiten voor het verder optimaliseren van je organisatie.

 

Neem contact met me op voor meer informatie of klik HIER.

Oh ja, ik heb Mark ook deze tip gegeven en hij zit alweer een stuk relaxter achter zijn bureau ;).