Anna werkt voor een groot bedrijf in de gezondheidsindustrie. Omdat Anna al van jongs af aan het leven van zieken gemakkelijker wilde maken, paste deze werkgever altijd goed bij haar.

Nu de wereld op zijn kop staat door het coronavirus, is alles anders. De keren dat Anna naar haar werkplek mag, zijn op een hand te tellen. Haar collega’s ziet ze dus niet of nauwelijks face to face.

En dat verandert alles voor Anna. Hoewel het bedrijf nog steeds hetzelfde levert, is Anna de verbinding met haar werkgever kwijt. Ze realiseert zich nu pas hoe belangrijk ‘echt’ contact met haar collega’s voor haar was en is. Even bij de koffieautomaat de laatste nieuwtjes uitwisselen. Bespreken hoe je dag was, wat je voor mensen hebt kunnen betekenen…

 

Hiervan was ze zich niet bewust, laat staan dat haar werkgever het in de gaten had. Anna heeft inmiddels een besluit genomen: ze verandert van werkgever, waardoor ze weer live contact met collega’s heeft èn zieken kan helpen.

 

En haar werkgever blijft verbijsterd achter…

 

want hij doet juist alles wat hij kan om het bedrijf overeind te houden. Werkt zich uit de naad om zaken goed te regelen, om klanten te behouden en nieuwe te vinden. Doet alles om ondanks alle maatregelen toch het hoofd boven water te houden. En voelt zich nu keihard in de steek gelaten door een van zijn meest betrouwbare vaste krachten.

 

 

Het verhaal van Anna laat zien hoe snel een betrokken en enthousiaste werknemer door onverwachte gebeurtenissen ineens kan veranderen in iemand die zijn draai niet meer kan vinden, de voldoening kwijt is en dus vertrekt….

 

Hoe voorkom je dit?

 

Hoe beter je je mensen kent, hoe beter je kunt inschatten wat gebeurtenissen met iemand doen. Wat een medeweker nodig heeft om in verbinding te blijven en voldoening te blijven halen uit zijn werk. Het loont je te verdiepen in wat iemand drijft, waar iemand behoefte aan heeft en waar iemand houvast aan heeft. Het is logisch dat je als ondernemer in deze lastige en onzekere tijd de prioriteit legt bij cruciale zakelijke beslissingen. Maar onderschat niet het belang van inzicht in persoonlijke doelen en drijfveren van je mensen. Juist in tijden van crisis. Want juist dan zoeken mensen houvast. En die vinden ze in de persoonlijke voldoening die ze halen uit hun werk.

 

Als je als werkgever in staat bent organisatiedoelen en persoonlijke doelen met elkaar te verbinden en elkaar te laten versterken, dan zul je je mensen pas echt aan je binden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen die bezig zijn via hun werk hun droom waar te maken, zich vele malen beter voelen dan degenen die dit niet doen. Bovendien blijkt hun betrokkenheid ook veel hoger te zijn.

 

En dat begint allemaal met kennis over je mensen en jezelf. Begrijpen waar hun gedrag vandaan komt. Waarom ze reageren op een manier die je misschien niet had verwacht. En kunnen en willen zien waarom je juist blij moet zijn met mensen die totaal anders reageren dan jij zelf.

 

Wat die kennis je oplevert, vertel ik je woensdag 20 januari 2021 om 19.30 uur in mijn gratis online masterclass. Heb je ervaringen met medewerkers zoals Anna of wil je dit juist voorkomen? Schrijf je dan in voor deze masterclass via deze link:

 

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”Ja, ik ben bij de masterclass” style=”flat” color=”warning” size=”lg” align=”center” link=”url:https%3A%2F%2Fwww.qlaver4.nl%2Fgratis-masterclass-gedoe-in-je-team-kost-veel-of-brengt-veel-waarvoor-kies-jij%2F|||”][/vc_column][/vc_row]