Bij het horen van Formule 1 is de kans groot dat wij Nederlanders denken aan Max Verstappen. ‘Onze’ Max doet het goed, heeft talent en gebruikt dat ook. Hij valt daardoor op en zet mooie prestaties neer. Heel knap om zo’n Formule 1 wagen met die snelheden goed te besturen. En al lijkt het de verdienste van Max, toch zijn er meer handen nodig dan alleen die van hem om zijn prestaties mogelijk te maken.

Want wat als de bandenwissel niet goed gedaan wordt? Of er niet genoeg benzine in zijn tank zit? Lijkt misschien flauw om deze vragen te stellen, maar vaak staan we hier niet voldoende bij stil. Niet in het geval van Max, maar ook niet als we kijken naar de prestaties van onze eigen organisatie. Als het doel is de omzet te verhogen, kijken we al snel naar de afdeling Sales. Maar wat te denken van de klantenservice, de receptioniste en de schoonmakers? De productontwikkelaars en de pr-mensen? Zij vertegenwoordigen allemaal andere vlakken van de organisatie die maken dat het een goedlopend geheel is waardoor de klant positief over ons denkt. Onderschat niet hoe belangrijk schone toiletten zijn wanneer een potentiële klant op bezoek is!

 

Je hebt dus meer nodig dan een top performer op de afdeling Sales om je omzet te vergroten. Ook op de andere afdelingen zullen goede prestaties geleverd moeten worden. En dat krijg je voor elkaar door ieders aandeel te onderkennen, zichtbaar te maken en te belonen. Dus zet de programmeur in het zonnetje die maakt dat jouw product het probleem van de klant perfect oplost en prijs de telefoniste die altijd vriendelijk en enthousiast alle bellers te woord staat! Daarmee maak je niet alleen duidelijk voor alle medewerkers dat elk onderdeel telt, maar laat je ook elk individu het belang van zijn of haar bijdrage voelen. En niets werkt zo motiverend als weten dat iemand zit te wachten op het resultaat van jouw dagelijks werk. Je zult meer gedreven en daardoor productiever zijn wanneer je daadwerkelijk waardering krijgt.

 

De moraal van dit verhaal: Een teamprestatie lever je nooit alleen. Geef de credits dus ook nooit aan één persoon. Houd iedereen die bijdraagt betrokken bij dat wat je gezamenlijk neerzet en je zult zien dat het team gemotiveerder en productiever wordt. Zodat jouw organisatie van de middenmoot op kan schuiven naar de Formule 1 van jouw bedrijfstak.

 

Zie jij ook het belang hiervan, maar twijfel je over hoe je dit in jouw bedrijf kunt toepassen? Vraag je je af of dat wel bij jouw manier van leidinggeven past of weet je niet of al je medewerkers dit wel goed zullen ontvangen? Boek dan nu een gratis sessie, waarin we inzoomen op jouw situatie en ik je direct twee zeer waardevolle tips geef. Klik op onderstaande knop.

 

[vc_btn title=”Ja, ik wil een gratis sessie” style=”flat” color=”warning” size=”lg” align=”center” link=”url:http%3A%2F%2Fwww.qlaver4.webwinkelvisietest.nl%2Fgratis-sessie%2F||”]