[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Het kan je haast niet ontgaan zijn. De strijd om het presidentschap van de Verenigde Staten. De strijd tussen Democraten en Republikeinen, tussen Biden en Trump. In aanloop naar de verkiezingen gaven  beide kampen hun visie op de huidige situatie en op de toekomst. Wat goed gaat, wat beter kan en waar de focus moet liggen. En die visies liggen nogal uit elkaar. Zelfs over het verloop en de uitslag van de verkiezingen verschillen ze van mening. Ze hebben allebei hun eigen versie van de waarheid.

 

In feite is dit niets anders dan een uitvergrote versie van wat jij en ik zelf dagelijks meemaken.

 

Ga maar eens na hoe vaak je merkt dat jij iets heel anders onthoudt van een gebeurtenis dan de ander. Dat jij je herinnert hoe mooi de omgeving was en je partner alleen nog weet dat het bewolkt was. Of dat je zoon benadrukt dat zijn zusje hem sloeg, terwijl je dochter nog nasnikt omdat haar broer aan haar haren trok.

 

Zie je hoe vaak we te maken hebben met verschillende versies van de waarheid? Ongetwijfeld kom je dit ook tegen op je werk. Medewerkers of collega’s die iets zeggen of doen waarvan jij denkt ‘Hoe komen ze in vredesnaam tot die conclusie?’ of ‘Hoezo gaan ze nu dàt eerst doen, waarom niet dit?’.

 

Herkenbaar?

 

En als dat steeds gebeurt met dezelfde persoon, dan blijft het niet bij verbazing, maar ga je je ook ergeren. Iedere keer een beetje meer, tot je al ergernis voelt voordat hij of zij ook maar iets gezegd of gedaan heeft. De kans is groot dat dit voor beide partijen geldt en dan is de werkrelatie echt verstoord. En wordt de kans op constructieve samenwerking steeds kleiner.

 

Het ergste is nog dat deze situatie na verloop van tijd als gegeven gezien wordt. ‘Met hem valt gewoon niet samen te werken’ of ‘Zij is gewoon niet mijn type’ zijn uitspraken die je dan vaak hoort. Met alle gevolgen van dien. Want die zijn er. Niet alleen voor de personen in kwestie, maar ook voor de rest van het team en de organisatie. Het wordt namelijk steeds meer een strijd over wie er gelijk heeft. En die strijd verdeelt niet alleen het team, maar zorgt er ook voor dat het uitwisselen van waardevolle inzichten en het vinden van de beste aanpak onmogelijk worden.

 

En dat is doodzonde. Vooral omdat het nooit gaat over wie er gelijk heeft. Dit draait om waar je de nadruk op legt. Wat je belangrijk vindt, wat je fijn vindt en wat je verwacht. Dáár zitten de verschillen. En die verschillen zijn er simpelweg doordat we als persoon verschillen. Wat voor mij logisch is, kan voor een ander totaal onlogisch zijn.

 

Het kan zijn dat je totaal van mening verschilt over hoe je het teamdoel moet bereiken. En blijk je ineens lijnrecht tegenover elkaar te staan, terwijl je toch echt beiden hetzelfde doel voor ogen hebt. Dat heeft niks te maken met elkaar opzettelijk dwarszitten of elkaar iets niet gunnen.

 

Als je dat durft te geloven, dan kun je ineens anders naar je collega kijken. Vervang de irritatie en boosheid door verbazing en interesse. Je zult merken dat je dan ineens hoort en ziet wat de ander echt bedoelt. Dan ga je de toegevoegde waarde van zijn invalshoek zien. En dàt is het moment waarop 1 + 1 weer 2 of zelfs 3 wordt.

 

Dan wordt elkaar aanvallen ineens elkaar aanvullen.

 

Wil jij dit ook binnen jouw team? Maar weet je niet hoe je dit praktisch voor elkaar krijgt? Schrijf je dan in voor mijn gratis online masterclass ‘Gedoe in je team kost veel of brengt veel. Waarvoor kies jij?’

Woensdag 25 november 2020 om 19.30 uur kun je er bij zijn.

Klik op de knop hieronder voor meer informatie en om je aan te melden.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_btn title=”Ja, ik ben erbij” style=”flat” color=”warning” size=”lg” align=”center” link=”url:https%3A%2F%2Fwww.qlaver4.nl%2Fgratis-masterclass-gedoe-in-je-team-kost-veel-of-brengt-veel-waarvoor-kies-jij%2F|||”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]