Toen ik jarenlang fulltime voor ons gezin zorgde, werd me op verjaardagen soms gevraagd ‘En wat doe jij?’. Maar zodra duidelijk was dat ik geen baan had, was de interesse snel weg en knoopten ze een gesprek met iemand anders aan.

Mij achterlatend met het gevoel dat ik als mens niet interessant genoeg was….

Tegenwoordig gaat dat anders. Als ik zeg dat ik ondernemer ben, blijk ik opeens wel interessant genoeg om een gesprek mee te voeren.

Ik vind het bijzonder. Ik ben immers nog steeds dezelfde persoon, met dezelfde karaktertrekken, interesses en intelligentie. Alleen werd toen niet de moeite genomen die te ontdekken en nu wel. En dat alleen vanwege mijn dagbesteding.

Je begrijpt dat ik een ander gevoel heb bij de mensen van toen en van nu. Hoe iemand mij benadert, doet namelijk iets met me. Niet alleen op het moment zelf, maar nog lang daarna. Ook als de situatie waarin het gevoel ontstond al lang weer voorbij is.

En bij jouw medewerkers werkt dat net zo.

Het binnenhouden van personeel is op dit moment prioriteit nummer één is voor elke ondernemer.

Dat is niet gemakkelijk. Waarschijnlijk doe je er in jouw ogen alles aan om je mensen aan je te binden. Want:

  • in je vacatures stond duidelijk wat je van ze verwachtte
  • en ook wat zij van jou konden verwachten
  • je komt je verplichtingen als werkgever goed na
  • jullie verstandhouding is goed
  • ze kunnen altijd bij je binnenlopen
  • je biedt veel opleidingen en trainingen

En het klopt ongetwijfeld allemaal. Maar dit gaat vooral over taken, rollen en kennis.

En dat zijn niet de dingen waar het om draait als je mensen aan je wilt binden. Natuurlijk zijn  ze belangrijk, maar nog belangrijker is hoe je met ze omgaat als mens. Zie je überhaupt de mens achter de werknemer?

Ja waarschijnlijk ken je de thuissituatie van je werknemers en weet je wat hun hobby’s zijn.

Maar weet je naast WAT ze zijn (accountmanager, echtgenoot, vader, coach van het hockeyteam) ook WIE ze zijn?

Dat de ene accountmanager zijn acties altijd gisteren al heeft uitgevoerd en dat de andere uitblinkt in het op de hoogte blijven van persoonlijke zaken van zijn klanten? En dat de één uitgebreide informatie wil over een nieuwe klant, terwijl de ander genoeg heeft aan slechts een telefoonnummer? Dat de één altijd even bij je langskomt om onder het genot van een kop koffie de klanten te bespreken en de ander het af kan met één zin via de mail?

Dat komt doordat ze als mens verschillend zijn!

Het werk dat iemand doet, definieert hem niet als mens. Als jij je verwachtingen van hem alleen baseert op zijn rol, voelt hij zich als mens niet gezien. Net als ik destijds.

Verlaten op dit moment te veel mensen je bedrijf, terwijl je dacht er alles aan te doen ze binnen te houden? En wil je weten hoe het anders kan? Laten we dan in gesprek gaan. Ik geef je meteen een aantal concrete tips waarmee je direct aan de slag kunt.