Wie ben ik

Home A Wie ben ik

Uit mijn periode als IT-consultant zijn twee gebeurtenissen me altijd bijgebleven.

 Ik weet het nog goed. Ik was trainee bij een groot IT-bedrijf. Samen met een senior consultant werkte ik aan een opdracht. Als ik vragen had over zijn visie en manier van werken, kapte hij me af. ‘Je wilt te snel, luister maar gewoon…’ Uiteindelijk stelde ik mijn vragen niet meer. Over zijn eindrapport van de opdracht was ik niet laaiend enthousiast. Ik herinner me dat ik dacht ‘Hij is dan wel senior consultant, maar dit had ik minstens even goed, zo niet beter gekund.’

Het gevoel dat hij me gaf, is me heel lang bijgebleven: je doet er niet toe wanneer je net komt kijken.

Geen fijn gevoel kan ik je vertellen. En ook niet echt motiverend om mijn beste werk te leveren – dat werd immers niet gewaardeerd.

 Daar tegenover staat een andere ervaring. Met een klein groepje collega’s werkten we voor de projectmanager van een klant. Zij hield overduidelijk van haar werk: ze werkte ongeveer dag en nacht… en verwachtte dat ook van ons. Vele zaterdagen zaten we over te werken. Ook al was het zomer en heerlijk weer. Als junior durfde ik er niets van te zeggen, totdat ik er in een overleg met onze accountmanager plotseling uitflapte: ‘Ik doe het niet meer… elke keer overwerken heeft geen zin als er structureel te veel van ons gevraagd wordt. Het lost niets op.’
De accountmanager stond op, liep naar de projectmanager enkele kamers verderop en deelde haar mee dat er niet meer werd overgewerkt. Punt.

Zo kon het dus ook, leiderschap nemen over een team! Ook het gevoel dat hij me daarmee gaf, is me heel lang bijgebleven. Dat je er altijd toe doet, ook als je de junior in het team bent, ook als de klant van alles van je verwacht. In dit project heb ik alles gegeven wat ik in me had.

 

Twee ervaringen met leiderschap, met heel verschillend effect op mij. Op het team. Op de prestaties die het team leverde.

Ik neem het die eerste senior consultant niet kwalijk. Hij was een zo goed mogelijke leider, binnen zijn kennis en mogelijkheden – dat zag ik toen al.

Juist dat besef, en het contrast tussen die beide ervaringen, leidde ertoe dat ik ben gaan doen wat ik nu doe: leiders ondersteunen om zichzelf en hun team zo te managen dat ze echt het beste naar boven halen.

 

Ik weet inmiddels wat er nodig is om echt het beste uit je leiderschap en je team te halen.

En dat wil ik zo veel mogelijk leiders leren. Want ik vind het doodzonde als ik weer een verhaal hoor van mensen die een andere baan zoeken omdat ze hun baas zat zijn of wanneer twee businesspartners hun samenwerking beëindigen omdat het ‘niet werkt’ onderling. Het is vaak echt niet nodig dat het op die manier eindigt, maar dan moet je wel concreet weten hoe je dat voorkomt.

 

Handig om vast even over me te weten voordat je met me gaat werken:

Ik kan als geen ander zien en benoemen hoe anderen jouw gedrag kunnen (en zullen!) interpreteren. Gefundeerd, op basis van onderzoek en feiten. Waar jij een blinde vlek hebt, omdat je vanuit je eigen perspectief kijkt (net als ieder ander mens, inclusief ik), maak ik glashelder hoe het werkelijk zit. Daarbij houd ik altijd oog voor de persoon waarmee ik spreek. Ik laat me daarbij niet afleiden door status, functie, situatie of uiterlijk en heb geen oordeel over wat er gaande is.

 

Mijn visie op effectief leiderschap

Het is kinderlijk eenvoudig om de interactie in een team te veranderen als je bereid bent je eigen rol daarin kritisch te bekijken. Wat dat van je vraagt is dat je het serieus wilt, oprecht naar de ander wilt kijken èn bereid bent je ego uit te schakelen.

Dan is er geen complete transformatie nodig, van jou, van de teamcultuur, van de processen… Iemand op een andere manier benaderen, geeft direct resultaat. En om meteen maar even een misverstand uit de wereld te helpen: mensen hoeven niet hun zin te krijgen om zich gezien en gehoord te voelen.

 

Ik merk echter dat mensen het moeilijk en ingewikkeld maken. Zoeken naar oplossingen die minstens een cultuurverandertraject van een jaar kosten. Projectteams optuigen met enorme budgetten…. Jammer van de tijd, het geld en de energie en volstrekt overbodig.

 

Als je me zou kennen, zou je weten dat:

  • Ik al ruim 20 jaar gelukkig getrouwd ben met Hans en de trotse moeder mag zijn van Lynn, Tess en Tom
  • Ik van rockmuziek houd (Tina Turner, Meatloaf, Survivor, Bryan Adams en zo kan ik nog wel even doorgaan)
  • Ik graag Engelse detectives kijk en probeer op te lossen voordat de aflevering is afgelopen
  • Ik dol ben op autorijden
  • Ik meer van hartig dan van zoet houd (niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk ?)
  • Ik na mijn universitaire studie bedrijfseconomie achtereenvolgens IT-consultant en thuisblijfmoeder was en nu met succes mijn eigen bedrijf heb opgebouwd
  • Mijn werk mijn hobby is en mijn gezin het inmiddels stiekem wel fijn vindt dat ik niet meer 100% op hen gefocust ben.

 

Gratis Whitepaper

`Laat je medewerkers niet de rem maar het gaspedaal zijn`

Gaat het najagen van je zakelijke doelen minder snel dat je wilt?   De menselijke dynamiek in je organisatie speelt hierin een doorslaggevende rol. In deze whitepaper lees je waardoor je mensen de rem of juist het gaspedaal zijn en welke invloed jij hier als leider op hebt.

Je ontvangt ook mijn wekelijkse leiderschapstips en -inzichten. Je kunt je simpel weer afmelden (maar natuurlijk hoop ik dat je blijft ).

Uiteraard behandel ik jouw gegevens vertrouwelijk. Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Policy.