Ken je het tv-programma ‘Undercover boss’? Daarin gaan CEO’s van grote ondernemingen een week undercover in hun eigen bedrijf. Ik kijk er graag naar. Je ziet dan dat zo’n baas zelf aan den lijve ondervindt wat het betekent om een werknemer te zijn in zijn bedrijf. Hoe fysiek zwaar het werk soms is dat ze moeten doen, met welke verouderde of gebrekkige materialen ze soms moeten werken en tegen welke onlogische regels ze soms aanlopen. Dat maakt dat de baas beter begrijpt welke impact zijn besluiten hebben.

Wat duidelijk wordt in het programma, is dat veel medewerkers heel loyaal zijn naar hun werkgever, ondanks dat hun werk dus niet altijd even gemakkelijk en leuk is. Maar wat me daarbij vooral opvalt, is dat de undercover baas zich dat nooit heeft gerealiseerd. Dat hij zelf met hart en ziel werkt in het bedrijf dat hij zelf heeft opgebouwd, vindt hij heel normaal. Dat ook zijn werknemers zich zo verbonden voelen met het bedrijf, is meestal nieuw voor hem.

 

Andersom merk je hoe vereerd de medewerkers zijn wanneer ze er achter komen dat ze met ‘de grote baas’ van doen hebben gehad. Stuk voor stuk spreken ze uit hoe fijn het is dat ze zich gezien en gehoord voelen door ‘het management’. Dat ze normaal vaak het gevoel hebben niet gezien en gewaardeerd te worden.

 

Bij zowel de CEO als de betrokken werknemers ontstaat op deze manier een gevoel van saamhorigheid, het horen bij de bedrijfs-‘familie’. En dat is ontzettend waardevol voor een bedrijf.

 

Mooie resultaten van zo’n week undercover dus nietwaar? Aan de andere kant kan vind ik het wel jammer dat er blijkbaar zo’n tv-programma nodig is om deze inzichten te krijgen. Hoe moeilijk is het nu werkelijk om als leidinggevende een beeld te krijgen van wat je medewerkers bezighoudt? En hen het gevoel te geven dat ze er werkelijk toe doen? Als dat al lukt met eenmalig een keer op de werkvloer mee te werken, wat kun je dan bereiken als je regelmatig een praatje met ze aanknoopt om ze te bedanken of een compliment te geven?

 

Uit onderzoek blijkt namelijk dat complimenten een bewezen positief effect hebben op de productiviteit van werknemers. Veel werknemers krijgen in het najaar liever een schouderklopje van hun werkgever dan een salarisverhoging of bonus. Gebruik dit gegeven als manager! Als je zo de mensen weet te motiveren, gaat de productiviteit namelijk omhoog. Zeker als je daarmee ook de minst productieve mensen (die meestal de bottleneck vormen) weet te bewegen tot een hoger tempo. Doe je dit niet, dan kan dat zelfs een negatief effect hebben op de productiviteit. Uit onderzoek blijkt namelijk ook dat bij gebrek aan een oprecht compliment de meerderheid van de medewerkers hiervan niets zegt tegenover de werkgever. Desondanks blijkt het toch tot negatieve gevoelens te leiden: teleurstelling, onzekerheid, onverschilligheid, frustratie en verdriet.

 

Wordt het bij jou ook tijd voor een undercover boss-actie, maar vind je dat zo’n gedoe? Begin dan eens met het invullen van mijn gratis checklist ‘Haal jij het beste uit je werknemers?’. Dat geeft je inzicht in hoe jij op dit moment scoort op leidinggeven en waar wellicht nog ruimte voor verbetering zit. Klik nu op onderstaande knop.

 

[vc_btn title=”Ja, ik wil de checklist ontvangen” style=”flat” color=”warning” size=”lg” align=”center” link=”url:http%3A%2F%2Fwww.qlaver4.webwinkelvisietest.nl%2Fchecklist%2F|title:Ja%2C%20ik%20wil%20de%20checklist%20ontvangen|”]